Köpa skorsten online en succé

Köpa skorsten online en succé

ByggaSkorsten.se är en webbutik med skorstenspaket och tillbehör. Butiken öppnade 2020 och ganska snart stod det klart att den fyller ett behov. Under 2021 tog försäljningen ordentlig fart.

Att köpa sin skorsten på nätet, det låter inte som en självklarhet. Hade ni förväntat er detta positiva gensvar?

– Ärligt talat så är intresset större än vi förutspått, vilket är jättekul, säger Jörgen Tellestam, som är en av initiativtagarna till ByggaSkorsten.se.

Vilka är det som köper?

– Mestadels är det vanliga hemmafixare som bestämt sig för att installera en ny skorsten i villan eller fritidshuset. De väljer färg, form och dimension på sin skorsten så att den passar perfekt tillsammans med eldstaden och i hemmet.

Varför går det så bra?

– En viktig anledning är att vi direkt bestämde oss för att ha kostnadsfri support. Att köpa en skorsten och installera den själv kan vara ett ganska stort beslut, särskilt för en privatperson som inte gjort det tidigare. Då är det en viktig trygghet att man kan ringa vår support som svarar på frågor och ger tips både före och efter köp. Dessutom är vår support bemannad med mycket kompetenta medarbetare som kan förklara så att gemene man förstår.

Vad säljer ni mest?

– Mest populära är våra skorstenspaket. Kunden köper ett komplett paket med skorstensmoduler, kopplingsstycke, skorstenshuv och övriga saker som behövs för en fullständig installation.

Bygga skorsten låter svårt. Måste man göra det själv?

Åke Martinsson, ansvarig för kundsupport, berättar:
– Det är enklare än man tror och det räcker att man är en händig hemmafixare. Kunderna får en monteringsanvisning på svenska och telefonsupport ingår alltid. Det finns hjälp att få om man skulle köra fast.

– Alternativet är att låta en Behörig SkorstensEntreprenör® utföra installationen. Då blir allt utfört av ett fullblodsproffs och hela installationen blir protokollförd. Vi samarbetar med installatörer på mer än 40 orter i Sverige som är auktoriserade enligt branschstandarden Behörig SkorstensEntreprenör®. Installation av en Behörig SkorstensEntreprenör® är en tilläggstjänst och en extra trygghet som vissa kunder vill ha, säger Åke Martinsson.

Hur ser framtiden ut?

– Det är fantastiskt kul att så många vill köpa skorsten online. Vi kommer att fortsätta på denna väg och förse allt fler svenskar med skorstenar, säger Jörgen Tellestam.

ByggaSkorsten.se är skapad av SFSAB SkorstensFolket Sverige AB – Sveriges ledande entreprenörsorganisation när det gäller nya skorstenar och skorstensrenovering. SkorstensFolket består av mer än 40 företag i samverkan.