SkorstensSkolan. För dig som behöver ny skorsten

SkorstensSkolan. För dig som behöver ny skorsten

Vi på SkorstensFolket driver webbutiken ByggaSkorsten.se där vi får många frågor om skorstenar. Vi delar gärna med oss av våra kunskaper.

SkorstensSkolan, ett första lektionspass:

Vilken typ av skorsten ska man välja?
En stålskorsten är det enkla och säkra alternativet vid både nybyggnation och när en befintlig skorsten behöver bytas ut. En stålskorsten kommer snabbt upp i rätt temperatur. Det ideala driftsförhållandet och draget nås snabbare än om du eldar i en murad skorsten. Ett exempel på en genomtänkt stålskorsten är DW VISION, som är mycket populär i villor och fritidshus. DW VISION uppfyller samtliga krav på den svenska marknaden och är CE-märkt.

Säker skorsten, vad ska man tänka på?
Säkerheten är mycket hög om man väljer en stålskorsten i syrafast rostfritt stål som är gediget konstruerad och CE-märkt. DW VISION är ett utmärkt exempel på detta. En skorsten kommer upp i hög temperatur vilket gör att det är mycket viktigt att välja rätt material och konstruktion. Äldre stålskorstenar är ofta konstruerade i så kallat corténstål, vilket förstörs vid betydligt lägre temperaturer än syrafast rostfritt stål. Detta gör moderna stålskorstenar i syrafast rostfritt stål betydligt mer säkra än sina äldre föregångare. Kontrollera också att det finns en prestandadeklaration på svenska. Tyvärr säljs många skorstenar utan detta. Det är också av största vikt att skorstenen installeras korrekt. Antingen gör du det själv och får skorstenen besiktigad när du är klar, eller så låter du en fackman utföra installationen. ByggaSkorsten.se erbjuder båda alternativen.

Hur lång skorsten ska jag ha?
Kamintillverkaren anger vilken längd på skorstenen som krävs för att draget ska vara tillräckligt för just din kamin. Det brukar vara minst 3,5 meter. Det finns också föreskrifter, se nedan.

Höjd (föreskrift)
Skorstenar samt rök- och avgaskanaler ska ha en sådan höjd att risk för brand begränsas. Utformning ska göras med hänsyn till anslutna eldstäder och eldningsapparater samt bränsleslag.

Allmänt råd
Regler om skorstenshöjd finns även i BBR (Boverkets byggregler). Skorstenen utförs alltid minst 1 m ovanför taktäckningen. Utöver 1 m ovanför taktäckningen avslutas skorstenen minst 0,4 meter ovanför nocken när skorstenen hamnar 2,3 m eller närmare från nocken.

Vilka lagar och regler behöver jag förhålla mig till när jag installerar skorsten?
Du behöver göra en Bygganmälan för att installera en kamin med skorsten. När installationen är klar besiktigar sotaren skorstenen och ser att bestämmelser och regler är uppfyllda. Du behöver inte bygglov när du bara ska nyinstallera eller ändra en kamin och skorsten. Däremot behöver du göra en Bygganmälan till kommunen när du nyinstallerar en kamin och skorsten. Det krävs också en Bygganmälan om du ska göra en väsentlig ändring.

Vad kostar en skorsten?
Det är flera saker som avgör skorstenens pris. Materialval, konstruktion, design och skorstenslängd är några av de parametrar som påverkar priset. Det går att hitta riktigt billiga skorstenar, men de har ofta bristfällig kvalitet. Det går också att hitta skorstenar som kostar en halv förmögenhet. På ByggaSkorsten.se finns stålskorstenar av mycket god kvalitet. Samtidigt har webbutiken låga omkostnader och möjlighet att pressa priserna. Därför erbjuds kvalitetsskorstenar till svårslagna priser. Priset är 10 490 kr inkl moms och uppåt för skorstenspaket. Då ingår allt som behövs för en komplett installation. I webbutiken hittar du skorstenspaket i olika utföranden.

Fler frågor?
Läs gärna denna FAQ
med vanliga frågor och svar om skorstenar.

ByggaSkorsten.se är skapad av SFSAB SkorstensFolket Sverige AB – Sveriges ledande entreprenörsorganisation när det gäller nya skorstenar och skorstensrenovering. SkorstensFolket består av mer än 40 företag i samverkan.