Nu kan vi snabbt lösa många frågor direkt från byggboden, säger Kenny Dahl som är arbetsledare för Älmby Entreprenad på Spåningslandaprojektet.

SkyMap sparar tid åt Älmby Entreprenad i Spåningslanda-projektet

Älmby Entreprenad påbörjade projektet Spåningslanda i Alvesta i augusti. Här ska det byggas nya bostäder och ett nytt handelsområdet där fastighetsutvecklaren CT Development sedan tidigare aviserat i media att de tecknat avtal med Dollarstore, Jem & Fix och Jysk. Älmbys uppdrag är att förbereda området med gator, VA, dagvattenhantering och massbalansering inför byggnationen. Tidsplanen är pressad då uppdraget ska vara slutfört i vår, så för att spara tid tar de SkyMap till hjälp.

- SkyMap har redan förenklat och sparat tid för oss. Med verktyget SkyView kan vi snabbt lösa många frågor direkt från byggboden i stället för att gå ut för att kolla i fält varje gång. Det har blivit lättare att diskutera med grävmaskinisterna och hjälpa till att hitta bra lösningar. Det gör stor skillnad att få ett uppdaterat fågelperspektiv på projektet, säger Kenny Dahl som är arbetsledare för Älmby Entreprenad på Spåningslandaprojektet.

I dagsläget använder Kenny i första hand SkyView för planering och kontroll. Med en digital kopia av projektet som uppdateras kontinuerligt blir det lättare att planera logistik och materialhantering. Det ger också en bra uppföljning genom att kunna stämma av ritning mot verklighet och kunna göra prioriteringar och sätta in åtgärder där det behövs bäst.

- I detta projekt har vi mycket vegetation att hantera. Ett bra exempel är att vi enkelt kunnat kontrollera avskärningen och även planera så att vi får kortast möjliga transporter av vegetationsmassorna inom området. Det bidrar också till att spara värdefull tid för oss, säger Kenny.

- Detta är det första projekt där jag använt SkyView och så här långt tycker jag att det är ett fantastiskt redskap. Jag har inte börjat använda verktygen för volymberäkning ännu men det börjar jag med väldigt snart. De exempel jag har sett hittills verkar mycket lovande och jag tror att det kommer att ge både mig och vår beställare en stor trygghet när vi så enkelt och visuellt kan få fram mängder. Inom kort kommer vi att börja använda det som verktyg när vi har mängdmöten så att alla får samma tydliga bild, konstaterar Kenny.

Vid Spåningslanda i nordvästra Alvesta ska det byggas både bostäder och ett handelsområde. Älmby Entreprenad ansvarar för att förbereda området med gator, VA, dagvattenhantering och massbalansering.

SkyMap vill förenkla och digitalisera byggprocessen och undrar så klart om det finns något som skaver, något som skulle göra varje dag lite enklare? Svaret sitter inte långt inne;

- Tid är en ständigt bristvara i många projekt och detta är inget undantag. En typisk tidstjuv och ständigt orosmoment är att se till att alla filer i maskinstyrningssystemen är de rätta, och att se till att rensa bort de gamla. Bara på det här projektet har vi just nu fem grävmaskiner med i varje fall tre olika maskinstyrningssystem. Det är ett evigt springande för att se till att varje maskin har uppdaterade filer, och för varje uppdatering blir det en ny språngmarsch. Löser ni det har ni gjort en stor insats, avslutar Kenny.

Det är en utmaning som SkyMap självklart inte kan motstå. Stay tuned…