Med den nya tjänsten SkyMap Connect knyts filhanteringen hos SkyMap samman med maskinstyrningssystemet och skapar ett sömlöst flöde av modeller och mätdata.

Pressmeddelande -

SkyMap Connect – ny tjänst som knyter ihop filflödet mellan grävmaskinen och SkyMap

SkyMap lanserar tjänsten Connect som förenklar datahanteringen i bygg- och anläggningsprojekt. Med den nya filhanteringen som nyligen släpptes i SkyMap Portal blir det nu möjligt att sömlöst flöda filer mellan projektet i SkyMap och grävmaskinen på byggarbetsplatsen genom en integration med maskinstyrningssystemet.

- Det är självklart viktigt att det alltid är rätt fil i maskinen. Att bygga efter en utdaterad modell kan bli dyrt både i tid och pengar. Idag lägger arbetsledare och mättekniker mycket tid på att byta filerna i maskinen eftersom de ständigt uppdateras och omarbetas under projektets gång, konstaterar Jon Bengtsson som är SkyMaps grundare och VD.

Med SkyMap Connect kan den som är ansvarig kontrollera filerna mot den digitala kopian av byggarbetsplatsen i SkyView och sedan enkelt ge maskinen tillgång till den nya filen utan att behöva ladda upp och ner filen mellan olika system, eller till och med fysiskt ta sig ut till maskinen med en USB-sticka vilket är vanligt idag. Med dokumenthanteringen får du på kontoret överblick över vilka aktiva filer som finns i maskinen. Dessutom kan mätdata från maskinen föras tillbaka till i SkyMap Portal för att jämföras mot den digitala kopian och markmodellerna.

- I början av april lanserade vi integrationen med Xsite Manage från Moba Sweden. Det är ett oerhört viktigt första steg och ett samarbete vi tror mycket på. Men vår vision är att vi ska kunna koppla ihop SkyMap med alla grävmaskiner med ett maskinstyrningssystem och därmed sömlöst kunna föra data till och från alla uppkopplade maskiner, säger Jon Bengtsson.

- Vi räknar med att kunna presentera nästa integrationssamarbete inom kort. Vi har en positiv dialog med flera av maskinstyrningsleverantörerna