Gå direkt till innehåll
Förbokning av resor i glesbygd i Norrtälje och Vallentuna ska ge färre tomma bussar

Nyhet -

Från den 11 december krävs att man bokar resa på vissa avgångar i glest bebyggda områden i Norrtälje och Vallentuna. Här går många bussar tomma och det är en mer miljömässig och kostnadseffektiv lösning att bussen bara körs när någon vill åka.

Söndagen den 11 december går SL-trafiken över till 2023 års tidtabeller. En av förändringarna som sker är att resenärer i Norrtälje och Vallentuna kommer att behöva boka vissa avgångar i glesbygden. Genom att bara köra trafik när någon behöver åka vill SL minska problemen med att bussar går tomma.

För att veta om man behöver boka sin avgång kan man söka resan på sl.se eller titta i tidtabellerna. De laddas upp på sl.se senast två veckor innan förändringen sker. Till en början kommer det bara att gå att boka en resa i taget via telefon, men planen är att det ska gå att boka sin resa när man söker på den i SL-appen eller på sl.se.

Samtidigt införs ett nytt upplägg med mindre bussar på vissa linjer för att lättare kunna köra på mindre vägar där det är ont om plats. I stället för en bestämd rutt med utstakade hållplatser kommer bussarna att köra till adresser nära resenärerna. Vilken rutt bussen kör bestäms av hur många som har bokat och till vilka adresser. De här avgångarna kommer under en bit in på 2023 bara synas i tidtabellerna och inte när man söker en resa.

Det nya trafikupplägget ska leda till att andra linjer kan gå ”raka vägen” och komma fram snabbare eftersom de inte behöver köra in i de här områdena.

Läs mer om vilka linjer som förändras i Norrtälje och Vallentuna.

Fakta – Så bokar man resa

• Boka resan minst två timmar i förväg.
  • Ring SL:s kundtjänst på 08-600 10 00.
  • Avboka resan vid ändrade planer så att inte bussen körs när ingen behöver åka.
  • Du kan boka en resa åt gången, men du kan boka för flera personer.
  • SL:s förseningsersättning gäller i vanlig ordning om man riskerar att bli minst 20 minuter försenad.

Mer detaljerade beskrivningar för bokning av respektive linje finns på sl.se:

Vallentuna

Norrtälje

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100