God tillgång på SL-kort – men lokalt kan korten vara slut tillfälligt

God tillgång på SL-kort – men lokalt kan korten vara slut tillfälligt

Det gröna SL-kortet lanserades på bred front i maj och redan har omkring 500 000 resenärer ett grönt SL-kort. Även om stora volymer finns kvar och är tillgängliga vill SL informera om att det kan finnas köpställen där korten är tillfälligt slut och att man då måste ta sig till ett annat köpställe.

Intresset för att byta till det gröna SL-kortet har varit stort. Redan har hälften av de kort som hittills levererats till 200 spärrkiosker och 450 SL-ombud nått resenärerna. Även om stora volymer kort finns kvar och SL beräknat på en total åtgång på en och en halv miljon, vill man nu informera om att det kan finnas köpställen som har tillfälligt slut på kort i väntan på nya leveranser. Det beror på att det är svårt att beräkna exakt hur många kort som kommer att gå åt vid varje plats.

Har man inte möjlighet att ta sig till ett annat köpställe eller riskerar att missa sin avgång, men har kvar sitt gamla Access-kort, går det bra att använda fram till sista mars 2023. Möjligheterna att ladda på det är däremot begränsade. Det går inte längre att ladda på Access-korten hos ombud som säljer SL-biljetter men det går fortfarande bra att ladda på reskassa i spärrkioskerna samt att ladda på reskassa och periodbiljetter i biljettautomater och på sl.se.

Andra alternativ är att man blippar betalkortet mot biljettläsaren för att köpa en enkelbiljett eller köper sin enkelbiljett eller periodbiljett i SL-appen och blippar med mobilen. Viktigt att veta för den som vill resa till rabatterat pris är att man behöver ange det på sl.se en dag innan man blippar betalkortet, annars dras vuxenpris utan rabatt.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100