Foto: Gustav Kaiser

Höst, hala spår och risk för förlängda restider

Såhär års drabbas framförallt tunnelbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan av hala spår. Spårhalka beror på temperatur och luftfuktighet och att fuktiga löv lägger sig på spåren. När tågens hjul krossar löven pressas cellulosa och äggviteämnen ut på spåret så det blir halt. Hala spår innebär att hjulen får sämre friktion på spåren vilket kan ge längre bromssträcka. Därför måste man starta och bromsa försiktigare med tågen, precis som man gör med vägfordon vid snö och is på gatorna.

– Hala spår och lövhalka är ett stort problem, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Av säkerhetsskäl måste tågförarna sänka hastigheten för att undvika att hjulen låser sig vilket i sin tur ger sämre bromsförmåga. Om hjulen låser sig ordentligt när man bromsar kan det bli så kallade hjulplattor. När hjulet är låst och glider framåt uppstår en liten avskavd platt yta på hjulet med en liten hård valk av metall bakom den platta fläcken. Den hårda valken kommer att slå mot rälen varje varv som hjulet snurrar, detta både låter illa och kan orsaka rälsbrott.

Skadade hjul innebär att vagnen måste tas ur trafik medan hjulen svarvas runda igen. Skadad räls kan även innebära akuta avbrott i trafiken.

– Vi vill till varje pris undvika skador på rälsen eller att behöva ta tåg ut trafik på grund av hjulskador, säger Fredrik Cavalli-Björkman. Det är särskilt viktigt nu i Coronatider. Därför hoppas jag att resenärerna har överseende med att vi ibland kör lite långsammare, även om det innebär lite förlängda restider.

I tunnelbanan är det Gröna linjen som drabbas värsta av hala spår. Gröna linjen har flest utomhusstationer.

Även väta, till exempel duggregn, är ett problem eftersom den smuts- och oljefilm som normalt finns på spåret löses upp och blir hal. Ett kraftfullt regn är lättare att hantera då det spolar bort det hala från spåret. Vid temperaturer mellan noll och fem grader blir vattendropparna mer trögflytande och rinner inte av rälsen lika lätt.

För att läsa av väderförhållandena och anpassa tunnelbane- och järnvägstrafiken finns även väderstationer längs banorna. De samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning.

Hösten 2019 var det stora problem med hala spår på Saltsjöbanan och många vagnar fick tas ur trafik för hjulsvarning. De förebyggande åtgärder som normalt görs kommer att förstärkas ytterligare i år.

Detta görs för att undvika hala spår och lövhalka

• Trafikoperatörerna och spårunderhållare arbetar tillsammans för att minimera påverkan.
  • Mer träd, buskar och sly nära spårområdena har tagits bort för att undvika löv som faller ner på rälsen.
  • Man har daglig bevakning av lövfällningen och blåser bort löv från spår och växlar.
  • För Roslagsbanan och Saltsjöbanan appliceras bitvis en fästmassa på speciellt utsatta spåravsnitt, detta flera gånger om dagen vid behov.
  • Nattetid spolas spåren med hett vatten för att avlägsna hala beläggningar.
  • Förhöjd beredskap för underhåll av tågen.
  • Smörjningen av spåret minimeras, så tågen får bättre fäste.
  • Tillfälliga hastighetsnedsättningar.
  • Personalen informeras om förhållandena med hala spår.

Fakta – det här är hala spår och lövhalka

• Halka på grund av löv och fukt i luften innebär problem för delar av spårtrafiken.
  • Om hjulen låser sig och glider på spåren vid inbromsningar kan det leda till skador på hjulen och rälsen.
  • När löv som fallit på spåren körs över pressas cellulosa och äggviteämnen ut på spåret så det blir halt.
  • Spåren blir såphala och bromssträckan längre, så förarna måste av säkerhetsskäl köra långsammare för att kunna stanna där de måste. Det skapar ibland förseningar.
  • Även väta, till exempel duggregn, är ett problem. Vid temperaturer mellan noll och fem grader förändras vattnets förmåga att rinna av eftersom vattendropparna blir mer trögflytande.
  • Tunnelbanan drabbas mest av spårhalka eftersom många sträckor är kuperade. Mest drabbas Gröna linjen som har flest sträckor och stationer utomhus.
  • Även Saltsjöbanan och Roslagsbanan drabbas av hala spår.
  • Spårvägstrafiken påverkas inte lika mycket av hala spår eftersom spårvagnarna har fler bromssystem då kraven på bromsförmåga är högre då de kör i gatumiljö.
  • Pendeltågstrafiken hanterar hala spår på liknande sätt som spårvagnarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100