Foto: Gustav Kaiser

Höst, hala spår och risk för förlängda restider

Under höst och vinter drabbas SL:s spårtrafik ibland av spårhalka som kan ställa till det för trafiken. Hala spår uppstår vid låga temperaturer i kombination med hög luftfuktighet. Ett annat problem är fuktiga löv som lägger sig på spåren. SL och dess trafikentreprenörer arbetar aktivt för att minimera risken för spårhalka.

På hösten måste förarna på vissa sträckor sänka farten av säkerhetsskäl för att kunna stanna där de ska när spåren är såphala och bromssträckan längre. Förarna kan också bromsa extra mjukt. Det är för att undvika att hjulen låser sig och glider – vilket skapar ojämnheter på hjulen som då kan skada rälsen.

– Vi vill till varje pris undvika skador på rälsen eller att behöva ta tåg ur trafik för att svarva om hjulen. Det är framför allt resenärerna på Saltsjöbanan, Roslagsbanan och tunnelbanans Gröna linje som påverkas av spårhalka. Vi hoppas resenärerna har förståelse för att vi kör lite lugnare på vissa sträckor för att minimera riskerna för mer omfattande förseningar, säger Mattias Sjöström Varg, Sektionschef Spårtrafik, på SL.

Längs banorna finns väderstationer som samlar in fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning. Trafikoperatörer och spårunderhållare jobbar tillsammans med att röja träd, buskar och sly som kan falla ner på rälsen. De spolar bort löv från spår och växlar och spolar spåren med hett vatten om natten för att få bort hala beläggningar.

Andra förebyggande åtgärder är att smörja spåren så lite som möjligt för att ge tågen bättre fäste. Längs Roslagsbanan och Saltsjöbanan använder man en fästmassa på de sträckor som är särskilt utsatta.

Fakta – därför blir spåren hala

• Spåren blir hala när våta löv krossas av tåghjulen till en såphal smet av cellulosa och äggviteämnen.
  • Ett kraftfullt regn kan skölja bort det hala från spåren medan ett duggregn löser upp den smuts- och oljefilm som normalt finns på spåret och gör det halare.
  • Lufttemperaturen gör också skillnad – mellan 0 och 5 grader är vattendropparna mer trögflytande och rinner inte av rälsen lika lätt.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100