Lågsäsong på Waxholmsbolaget – då gäller SL-biljett ombord

Lågsäsong på Waxholmsbolaget – då gäller SL-biljett ombord

Skärgårdstrafikens intensiva sommarperiod är slut och SL-resenärer med periodbiljett kan återigen se fram emot att ta sig ut i skärgården med samma biljett. Från den 14 september kan resenärer som har en SL-biljett giltig i 30 dagar eller längre använda den på samtliga linjer i Waxholmsbolagets trafik.

Sedan 2018 är det möjligt att under lågsäsong, 14 september – 29 april, åka fritt med Waxholmsbolagets båtar om man har en SL-biljett som är giltig i 30 dagar eller längre. Detsamma gäller motsvarande biljetter i skolsortimentet och SL/UL-sortimentet samt Movingoresenärer med SL-giltighet i biljetten.

Genom att låta många av SL:s periodbiljetter gälla i Waxholmsbolagets trafik under lågsäsong får fler invånare i Stockholmsregionen tillgång till skärgården. Ett tips är att söka sin resa på sl.se så ser man hela resan, inklusive båtresan med Waxholmsbolaget. Det gör det enkelt att se var man till exempel kan byta mellan buss och båt.

Det går att blippa sitt gröna SL-kort ombord på båtarna. Inom kort kommer även den som har sin periodbiljett i SL-appen kunna blippa den ombord, men fram tills det är möjligt visar man upp sin appbiljett för personalen när man går av båten. De gamla SL Access-korten går att blippa ombord fram till och med mars 2023.

Tre utflyktstips under lågsäsong

1. Åk söderut! Landsort är Stockholms skärgårds sydligaste utpost och viktig fyr-, tull- och lotsplats sedan flera hundra år. Här går att boka stuga även under lågsäsongen. Ta pendeltåget till Nynäsgård och gå till busshållplatsen Sandtorp i närheten. Ta buss 852 mot Torö och gå av vid Ankarudden. Härifrån går Waxholmsbolagets båtar till Landsort. Resan med båt tar ungefär 30 minuter.
  2. Glöm matsäcken hemma. En resa till Vaxholm ger både skärgård och stort serviceutbud med många restauranger. Såvida man inte som många turister råkar gå av på Vasholmen i stället strax söder om Vaxholm. Resan till Vaxholm tar ungefär en timma och en kvart oavsett om du åker med SL:s pendelbåt 83 eller Waxholmsbolagets båtar.
  3. Skärgårdsvandring. Eftersom Skärgårdsstiftelsen äger Grinda får du vara nästan överallt på ön, och det finns mycket att upptäcka. Du kan till exempel promenera längs med Grindastigen som tar dig förbi Klubbudden, öns högsta punkt. Och det är lätt att ta sig hit. Den som tar SL-buss till Lillsved eller Boda brygga har bara en cirka 10 minuter lång båtresa kvar till Grinda. Tar man båten ända från Stockholm får man två härliga timmar till sjöss istället och kan köpa en kaffe eller något litet att äta ombord på båten.

waxholmsbolaget.se/resmal finns fler restips. Välkommen ombord! ⚓️

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100