Prognos för trängsel – ny funktion i reseplaneraren på sl.se

Prognos för trängsel – ny funktion i reseplaneraren på sl.se

Den 9 februari lanserade SL en ny funktion i reseplaneraren på sl.se. Funktionen Prognos för trängsel ska underlätta för SL:s resenärer som önskar resa på tider när färre reser.

Genom symboler som visar om det på en resa förväntas bli trångt, halvtomt eller gott om sittplatser hoppas SL att fler resenärer kan planera sitt resande utifrån specifika önskemål. Den nya funktionen är valfri och resenären klickar själv i om den vill se trängselprognosen eller inte. Möjligheten finns i dagsläget endast i reseplaneraren på sl.se, inte i SL:s app.

Prognos för trängsel är just en prognos som baseras på de senaste 14 dagarnas trafik. Den ger en fingervisning om vilken beläggning ett tåg eller buss förväntas få.

- Det här kommer ge ett mervärde och ökad valfrihet till våra resenärer. Det känns bra att erbjuda möjligheten att kunna välja en resa som man känner sig trygg med, säger Carina Trofast, sektionschef för resenärsservice på trafikförvaltningen.

Att få information om just förväntad trängsel på en specifik resa har visat sig vara ett önskemål hos SL:s resenärer, enligt olika nöjd kund-index. Om det förväntas bli trångt på en buss eller ett tåg är en stor faktor till om en resenär väljer att resa en specifik tid eller inte.

Prognos för trängsel omfattar hela kollektivtrafiken i Stockholms län förutom båttrafiken. Förhoppningen är att informationen kommer att kunna ges till även båtresenärer så småningom. Ytterligare en utvecklingsmöjlighet som SL ser med trängselprognoserna är att de ska kunna ge information i realtid, och inte bara vara prognoser. Detta kommer bli möjligt först när alla fordon i SL-trafiken har fått nya inbyggda sensorer som läser av alla in- och utpasserande.

Den nya funktionen kommer utvecklas löpande. Möjligheten att kolla prognos för trängsel i reseplaneraren på sl.se kommer att utvärderas med riktade intervjuer. SL kommer även titta på hur många som använt tjänsten.

Mer om den nya funktionen på sl.se.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100