Så fungerar det med reklam i kollektivtrafiken

Så fungerar det med reklam i kollektivtrafiken

Den som åker kollektivt och rör sig i SL:s miljöer möter både kommersiell och politisk reklam. Debatten kring kommersiell reklam återkommer med jämna mellanrum och stundande val i höst aktualiserar frågor om vad som gäller för politisk reklam i SL-trafiken.

Kollektivtrafikresenärer i Stockholm får ta del av reklam på stationer, i fordon och i den övriga SL-trafiken. Intäkterna från reklamen kan SL använda för att utveckla och förbättra kollektivtrafiken. Det är den tredje största inkomstkällan för SL, efter regionbidrag och biljettintäkter.

Den mesta reklamen som syns i SL:s miljöer håller sig långt innanför ramarna för vad som är tillåtet. Men en begränsad del kräver en särskild bedömning och där skiljer sig reglerna för kommersiella och politiska budskap åt.

Kommersiella budskap regleras av Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för kommersiell reklam och politiska budskap bedöms i stället utifrån tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen, en av demokratins hörnstenar.

Det gäller för politisk reklam

Reklam för politiska partier är tillåten i kollektivtrafiken sedan 1988. SL, eller trafikförvaltningen, måste som myndighet med anledning av den svenska grundlagen behandla alla politiska partier likvärdigt. Det innebär att alla politiska partier har rätt att framföra sina budskap och köpa reklamytor. Budskapen får inte strida mot svensk lag, men det prövas av JK i efterhand.

Politisk reklam – i korthet

• Politiska budskap bedöms utifrån tryck- och yttrandefrihetslagstiftningen, en av demokratins hörnstenar tillika svenska grundlagar.
  • Alla politiska partier har rätt att föra ut sina budskap.
  • Det är inte möjligt för SL att utesluta partier från möjligheten att köpa reklamytor i SL:s miljöer.
  • Budskapen i politisk reklam måste följa gällande lag.
  • Det är justitiekanslern (JK) som prövar ifall detta följs.
  • SL/Trafikförvaltningen får inte censurera politiska budskap.
  • SL kan efter samråd med polisen säga nej till politisk reklam om den bedöms äventyra säkerheten för resenärer eller personal i SL-trafiken.

Det gäller för kommersiell reklam

Kommersiella budskap regleras av Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för reklam och marknadskommunikation (Consolidated ICC Code). ICC-koden skyddar konsumenter genom att sätta standarden för hur marknadsförare säkerställer att deras kommunikation är etisk, vederhäftig och laglig.

SL har möjlighet att granska och avvisa kommersiella annonser i förväg, ifall de bedöms bryta mot de regler som gäller, till exempel är inte reklam riktad mot barn eller alkoholreklam tillåten. Kommersiell reklam kan även anmälas till Reklamombudsmannen för granskning och tillsyn sker även av Konsumentombudsmannen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Om du är privatperson och har frågor ska du ringa SL:s kundtjänst. Du når dem på telefonnummer 08 600 10 00.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100