Så går SL-trafiken under julhelgerna

Så går SL-trafiken under julhelgerna

Det är en god idé att planera resan lite extra om man ska åka med SL mellan 24 december och 6 januari – då går delar av trafiken enligt särskilda tidtabeller.

På julafton, lördag 24 december, går bussarna enligt lördagstidtabell men med en del undantag efter cirka klockan 15.00. Vissa linjer slutar gå helt och andra linjer får glesare turutbud.

På nyårsafton, lördag 31 december, går bussarna enligt lördagstidtabell hela nyårsafton och natten mot nyårsdagen som en natt mot helgdag.

Både tunnelbanan och pendeltågen går enligt en speciell tidtabell på julafton. Bland annat går det inga tåg i tunnelbanan natten mellan julafton och juldagen. Det första tunnelbanetåget på juldagsmorgonen börjar gå cirka klockan 06.00. På nyårsafton går tunnelbanan som en vanlig lördag natten mot nyårsdagen.

Fram till den 1 januari går pendeltågstrafiken med färre turer än vanligt på grund av personalbrist. Det gäller vardagar klockan 06.00–21.30 samt lördag och söndag klockan 09.00–19.00. Övriga tider går pendeltågen enligt tidtabell, förutom på annandag jul måndagen den 26 december, som är en röd dag. Då går tågen som på en söndag.

Under vissa tider går ersättningsbussar mellan Märsta och Arlanda C (Sky City) då pendeltågen på linje 40 tillfälligt går via Märsta i stället för Arlanda C. Mer information på sl.se.

Trafiken i mellandagarna

Eftersom skolorna har jullov och många är lediga, går det lite färre turer morgon och eftermiddag på vissa linjer i mellandagarna 27-30 december och 2-5 januari.

Alla aktuella tider för SL:s båtar, bussar, tåg och spårvagnar får man när man söker sin resa på sl.se eller i appen. På sl.se finns också information om helgrabatten för 7-11-åringar under jullovet.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100