Biljettguiden ger tips om hur man får en lite enklare vardag med SL:s biljettnyheter.

SL:s biljettguide för yrvakna pendlare

Vad ska jag välja: enkelbiljett eller 30-dagarsbiljett, blippa med SL-kortet, betalkortet eller mobilen? Med den här guiden blir man ett pendlarproffs igen – fast 2.0 – med SL:s nya biljettalternativ.

För många har det åter blivit aktuellt att pendla till jobbet, från någon dag i veckan till varje dag som före pandemin. Den här guiden gör det lättare att välja biljett för resan och ger tips om hur man får en lite enklare vardag med SL:s biljettnyheter.

Pendlar en eller två dagar i veckan

Den som börjar pendla en eller två dagar i veckan behöver bara veta en enda sak inför resan: att ha betalkortet redo. En nyhet är nämligen att det går att köpa enkelbiljett med ett blipp med betalkortet i spärren eller på bussen. Redan köper uppemot 50 000 resenärer varje dag sin biljett på det här sättet. Pensionärer, studenter och ungdomar som vill blippa med rabatt behöver först ställa in sitt betalkort på rabatterat pris på sl.se för att rätt summa ska dras från kontot.

Självklart går det också att köpa biljett i till exempel SL-appen precis som förut. Ytterligare ett alternativ för den som inte bara reser till och från jobbet de dagar som den reser är en ny typ av biljett som säljs på prov just nu. Med 10/30-biljetten reser man obegränsat under 10 valfria dagar under en 30-dagarsperiod. Den finns att köpa i bussoperatören Nobinas app Travis (biljetten gäller för all SL-trafik).

Pendlar tre dagar i veckan

Även för den som pendlar tre dagar i veckan går det fortfarande smidigt att köpa enkelbiljett med ett blipp med betalkortet. Men vissa månader kan det löna sig att köpa en biljett för 30 dagar, om man vet med sig att man kommer att ha många resdagar. Och då har man också en biljett för kvällar och helger.

Förut måste man ta sig till exempelvis en biljettautomat eller kiosk för att fylla på sitt blå Access-kort varje månad. Det behövs inte längre. Nu går det antingen att köpa och blippa biljetten i SL-appen och därmed slippa plastkortet. Eller också kan man skaffa det nya, gröna SL-kortet. Med det fortsätter man att blippa med ett plastkort men slipper omvägar eftersom biljetten köps direkt i appen. Där ser man också giltighetstiden och man kan få tillbaka biljetten om man skulle förlora SL-kortet. Beställer gör man på sl.se/gront-kort och får kostnadsfritt hem ett SL-kort.

Pendlar fyra dagar i veckan eller varje dag

Pendlar man minst fyra dagar i veckan lönar det sig alltid att köpa vår allra vanligaste biljett för 30 dagar. Den som glömt var man lagt sitt gamla SL Access-kort kan sluta leta direkt. Det går numera att köpa 30-dagarsbiljetten i appen. Vill man trots allt blippa med ett plastkort är det bra att veta att det blå Access-kortet håller på att ersättas med ett nytt SL-kort, som går att beställa hem kostnadsfritt på sl.se/gront-kort. Fördelen är att man med det nya kortet kan sköta allt i appen så att man slipper omvägen via biljettautomaten eller kiosken.

För alla biljetter och priser, gå till sl.se/biljetter/kop-biljett

Mer om nya, gröna SL-kortet på sl.se.

Mer om att blippa betalkortet i SL-trafiken på sl.se

Guide för den som är ovan - Kom i gång med att köpa biljett med mobilen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100