Nu behövs inte längre munskydd i kollektivtrafiken och resenärerna kan återigen gå på bussen via framdörrarna.

SL:s tips till den som börjar arbetspendla igen

Från och med i dag behövs inga munskydd i kollektivtrafiken och det går återigen att kliva på bussen genom framdörrarna. Men vad kan vara bra för resenärerna att tänka på när de börjar resa igen?

Samhället öppnar upp den 9 februari när de flesta av restriktionerna lyfts, och det märks inte minst i kollektivtrafiken där råd om munskydd eller att hålla avstånd inte längre finns. Många längtar efter normalt liv och att återvända till arbetsplatsen igen och det är dags att förbereda sig på högre tempo och mer puls i trafiken.

Men hur ska man planera arbetspendlingen – vilken är egentligen den bästa SL-biljetten för den som inte vet hur många dagar den kommer åka in till jobbet än? Det är bara att följa de här två stegen.

Första steget – Enkelbiljett utan reskassa

Den som börjar trappa ner på hemarbetet vet kanske inte hur relationen mellan arbetsdagar hemma och på kontoret kommer att se ut. Då kan det vara en bra idé att börja med att köpa enkelbiljett. Behöver resenären leta fram Access-kortet för att fylla på reskassa? Svaret är nej. Det behövs bara ett betalkort för att blippa sig till en enkelbiljett i spärren eller på  bussen.

Det krävs inga förberedelser för att blippa betalkortet för att åka – bara för pensionärer, studenter eller ungdomar som vill blippa med rabatt. De behöver först ställa in betalkortet på rabatterat pris på sl.se så att rätt summa dras från kontot.

Den som inte kan eller vill resa med betalkortet kan köpa sin biljett i SL-appen till exempel. För resenärer som är ovana vid att köpa biljetter med mobilen finns en guide på sl.se.

Andra steget – Växla upp till 30-dagarsbiljett i appen eller beställ grönt kort

Den som får mersmak på fysiska möten och stadspuls kan välja att växla upp till ett utökat pendlande. En god idé är att gå över till 30-dagarsbiljett när behovet av att resa fram och tillbaka till arbetsplatsen närmar sig fyra dagar i veckan. Men även vid tre dagar i veckan kan det vara smart, så har man en biljett att resa på även kvällar och helger.

Är det då dags att leta fram Access-kortet? Nej, inte nu heller. Det går lika bra att köpa 30-dagarsbiljetten i appen. Resenären slipper då hålla reda på ett plastkort och kan köpa till en ny period var den än är och utan att passera en automat eller kiosk.

Resenärer som inte vill använda mobilen för att blippa utan faktiskt föredrar ett plastkort: behöver de Access-kortet? Nej, inte om de ska resa med en 30-dagarsbiljett. Den här biljetten går nämligen redan att köpa till det nya, gröna SL-kortet som går att beställa på sl.se. Däremot behöver man vara ute i lite god tid. Kortet landar i brevlådan inom 10 arbetsdagar efter beställning.

En av fördelarna med det gröna SL-kortet är att man slipper köer eller omvägar för att ladda på kortet när man väl fått hem det. Biljettautomaten finns redan i fickan. En bra sak att tänka på när man blippar det gröna kortet är att ta ur det ur plånboken för att inte råka blippa även ett betalkort på samma gång.

Fakta – Myndighetsrekommendationer som blir kvar 9 februari

• Den som är sjuk med symtom som kan vara covid-19 ska stanna hemma och undvika nära kontakt med andra. Det innebär till exempel att inte åka med kollektivtrafiken när man är sjuk.
  • Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna ovaccinerade personer att undvika trängsel och stora folksamlingar inomhus för att vara extra försiktiga.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100