Söderströmsbron. Foto: Gustav Kaiser.

Upprustningsarbeten påverkar SL-trafiken i påsk

Under påskhelgen reser färre personer i kollektivtrafiken i Stockholm. Därför passar SL och andra aktörer ofta på att utföra nödvändiga spårarbeten då. I år påverkar påskarbetena tunnelbanans röda linje och delar av pendeltågstrafiken.

Det händer på Röda linjen
SL rustar upp Söderströmsbron och under påsken återställs spåret för Röda linjen norrut. Mittspåret på bron blir åter ett uppställningsspår vilket innebär att bron efter påsk har sitt ursprungliga utseende. Samtidigt byts gamla ekslipers ut mot nya miljövänliga och hållbara slipers. När vi är klara med arbetena blir resan mer driftsäker och bekväm.

För SL:s resenärer innebär det att Röda linjen är avstängd mellan Slussen och T-Centralen under hela påskhelgen, från och med skärtorsdagen till och med annandag påsk. Resenärerna behöver därför byta till Gröna linjen för att åka mellan T-Centralen och Slussen. Tisdagen den 11 april går det att resa som vanligt över bron igen.

Mer information om SL:s arbete med Söderströmsbron finns på https://www.regionstockholm.se/soderstromsbron.

Det händer i pendeltågstrafiken
Pendeltågen påverkas av att Trafikverket genomför tre banarbeten under påskhelgen. Det är även fortsatt reducering under vissa dagar på grund av personalbrist.

Ett arbete norr om Stockholms central innebär att fjärr- och regionaltågen måste dela spår med pendeltågen vid Solna under perioden 4-10 april. Det kommer därför att gå färre pendeltåg på sträckan Stockholm City-Upplands Väsby mellan klockan 06 och 21 under dessa datum.

Två banarbeten på Mälarbanan respektive Citybanan innebär också att pendeltågstrafiken är helt indragen på två sträckor under påskhelgen. Trafiken mellan Stockholm City och Jakobsberg stängs av från torsdagen den 6 april klockan 02.00 till och med natten mot tisdag den 11 april. Resenärer hänvisas till ersättningsbussar och tunnelbana via Akalla/Hjulsta.

Trafiken mellan Stockholm City och Solna stängs av från torsdagen den 6 april klockan 22.00 till natten mot tisdag den 11 april. Resenärer hänvisas att resa med tvärbana och tunnelbana via Solna centrum.

Mer information om arbetena som påverkar pendeltågstrafiken finns på sl.se.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100