Byggandet av Spårväg City fortsätter - intensivt skede med stor trafikpåverkan

Byggandet av Spårväg City går nu in i ett ännu intensivare skede. Bland annat ska de block som spåren kommer att löpa i att läggas på plats. Arbetena medför en stor trafikpåverkan för både bilar och bussar t o m den 25 april och de bussar som passerar området får helt nya körvägar. Bland annat delas linjerna 47 och 69.

Spårväg City är den spårvagnslinje som är tänkt att gå från Ropsten till Kungsholmen via Nybroplan och Stockholms Central. Hela Spårväg City planeras vara färdigbyggd 2014.

Arbetet med mark- och spårarbeten mellan Waldemarsudde och Sergels torg ska vara klart den 31 maj 2010, efter det gör vi intrimning och provkörning. Trafikstart för sträckan Sergels torg till Waldemarsudde sker 23 augusti 2010.
Detaljerad information om samtliga bussomläggningar delas ut i broschyrer och finns även på www.sl.se
Personal som kan informera kommer också att finnas på plats i området.

Spårväg City
Målet är att staden ska ha en ny modern innerstadsspårväg när de två nya stadsdelarna Norra Djurgårdsstaden och Nordvästra Kungsholmen står klara. Fullt utbyggd kommer spårvägen att kopplas samman med andra trafiksystem inom SL, till exempel vid T-Centralen och Fridhemsplan.
Hela Spårväg City planeras vara färdigbyggd 2014.

SLs pressavdelning 08-686 1550
SLs pressjour 070-786 1666 (utanför kontorstid)

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100