Fira SL-dagen den 12 juni med oss

Fira SL-dagen den 12 juni med oss

Musik, dans och kollektivtrafik blir det när SL tar över stora scenen i Kungsträdgården lördagen den 12 juni. Bland artisterna märks Svante Thuresson, Petter och Magnus Carlsson. Vid Sergels torg står den moderna spårvagnen som ska trafikera Spårväg City uppställd. Genom en designtävling kan stockholmarna påverka hur vagnarna ska se ut.

Lördagen den 12 juni är det dags för SL-dagen, då SL intar Kungsträdgårdens stora scenen och varvar olika musik- och dansframträdanden med spännande panelsamtal och diskussioner om Stockholm och kollektivtrafiken. Konferencier för dagen är Fredrik Berling, bland annat känd som programledare för Hjärnkontoret och Lilla sportspegeln på SVT. Klockan 11 startar SLs vd Göran Gunnarsson festligheterna. Information om SL-dagens program, se www.sl.se

I paviljongen intill sker mängder av aktiviteter. Här bjuds det på seminarier, föreläsningar och underhållning.

På SL-dagen den 12 juni är det premiärförsäljning av ett speciellt framtaget SL-Access-kort med fotografi med bröllopsparet i paviljongen. Kortet som kostar 20 kronor finns i en begränsad upplaga och säljs endast här eller på SL-Center (som säljer detta kort from den 12 juni och så länge som korten finns i lager). Kortet kan laddas med valfri biljett ur tillgängligt sortiment.

Utöver det som händer på stora scenen kommer vi ha ett tält med kul aktiviteter för barnen, en biogasbuss där vi demonstrerar tillgänglighet i praktiken, speciella familjevisningar av konsten på Kungsträdgårdens tunnelbanestation och mycket mer!

Designtävling- rösta på hur spårvagnarna ska se ut
Som grädde på moset kan man på SL-dagen på spåret vid Sergels torg mellan klockan 10.00 och 18.00  också se den nya, moderna spårvagn som ska trafikera Spårväg City. Hur den ska se ut bestämmer stockholmarna och en jury genom att välja mellan tre olika designförslag. Röstningen sker i paviljongen i Kungsträdgården eller via www.sl.se
Länk till omröstningen: http://sl.se/tycktill/

Det vinnande bidraget kommer att presenteras vid invigningen av Spårväg City den 21 augusti.

Konstvisningar för synskadade
Specialvisningar av konsten på Kungsträdgårdens station för synskadade 10 juni, 12 juni och 15 juni klockan 11.

SLs pressavdelning (vardagar kl 8.00-17.00)
eller SLs pressjour (övrig tid)

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100