Foto: Bombardier

Första nya tunnelbanetåget på plats

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en mängd nyheter som innebär mindre trängsel, bättre komfort och förbättrad tillgänglighet.

Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tunnelbanetåg (96 vagnar) av typen C30. De kommer att ersätta de allra äldsta tågen CX, som är så pass gamla att de behöver bytas ut. Trafikstart för de första C30-tågen är planerad till sommaren 2019. Alla 48 tåg planeras vara levererade 2022.

– Med de här tågen får SL:s resenärer en enklare resa, med mindre trängsel, bättre trafikinformation och förbättrad tillgänglighet. Jag är stolt över de nya C30-tågen som nu flyttar in i den nya depån i Norsborg, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

C30-tågen innehåller en mängd nyheter. En del är synliga för resenärer, medan en del av de nya lösningarna inte syns för blotta ögat:

• Fler dörrar och en öppen möblering med säten längs sidorna. Bredare gångar med plats för fler stående resenärer samt fler ytor för barnvagnar och rullstolar. Samtidigt medför utformningen snabbare av- och påstigning.
  • De nya vagnarna har hög komfort i form av till exempel luftkonditionering, större benutrymme vid sätena och fler handstänger att hålla sig i. Tåget accelererar och bromsar mjukare vilket ger en behagligare reseupplevelse.
  • Fler skärmar för passagerarinformation. Skärmarna kan användas till såväl dynamiska linjekartor som stationsöversikter.
  • Tillgänglighetsanpassningar som till exempel höjd på placering av hjälptelefon och blindskrift, flexutrymmen med plats för rullstolar och väl utmärkta prioplatser genom avvikande gult tyg. En ljus färgskala med inslag av mörka kontrastkulörer samt en stark accentkulör skapar god kontrast även för synsvaga
  • Mycket fokus har lagts på driftsäkerhet, bland annat genom att många system är dubblerade.

– Med ordning och reda i ekonomin kan vi satsa för framtiden. Vi bygger nu ut tunnelbanan och rustar den tunnelbana vi har. Att nu kunna satsa på en helt ny generations tunnelbanetåg är ett uttryck för detta och känns väldigt roligt. När C30 sätts i trafik kommer tågen att tjäna stockholmarna väl, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Fakta C30:

Längd: 70 meter. Två C30-vagnar kan kopplas ihop och bildar då ett fullängdståg på 140 meter.

Vikt: 116 ton

Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)

Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående(vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.

Högsta hastighet: 90 km/h

Material interiört: bland annat aluminium,ull, läder och rostfritt stål

Material exteriört: aluminium

Återvinningsbarhet: 98 % av fordonsvikten är återvinningsbar

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Regioner

Varje dag reser fler än 800 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

Det är SL:s uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 500 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra både för människor, djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100