Kampen om tunnelbanan i Stockholm avgjord: MTR tar över i november

Det blev MTR från Hongkong, som i konkurrens med fem andra anbudsgivare vann upphandlingen om verksamheten i Stockholms tunnelbana de närmaste åtta åren.

- MTR har lämnat det bästa anbudet ur kvalitetssynpunkt och det har vägt tyngst, därför har SLs styrelse beslutat att ge MTR förtroendet att driva Stockholms tunnelbana de kommande åtta åren, säger SLs styrelseordförande Christer G Wennerholm.

SLs styrelse fattade idag beslutet att MTR tar över verksamheten i tunnelbanan. Det preliminära datumet för övertagandet är den 2 november 2009. Avtalet - som gäller i åtta år med möjlighet till förlängning i ytterligare sex år - innebär ett totalansvar för verksamheten.

Kontraktet innebär att SL betalar MTR ett fast pris om 2 465 MSEK årligen. Avtalet innehåller även incitament inom flera områden, framför allt kundnöjdhet, pålitlighet, utförd trafik och städning. De maximala incitamenten (bonus och viten) uppgår till 145 MSEK årligen.

- Det nya avtalet innebär ökad bemanning och förbättrad kundservice samt krav på bättre punktlighet, färre inställda tåg och bättre städning. Det blir en rejäl kvalitetshöjning till en i princip oförändrad kostnad, säger SLs vd Ingemar Ziegler.

Den nu genomförda upphandlingen omfattar förutom trafikdriften även fordonsunderhåll, stationsservice, städning och snöröjning. Spår och stationer ägs även i fortsättningen av SL som också ansvarar för underhållet. Även fordonen ägs fortsättningsvis av SL, men fordonsunderhållet - som idag sköts av ett separat bolag (samägt mellan nuvarande trafikoperatör och SL) - övergår till den tillträdande entreprenören.

Det nya avtalet är funktionsinriktat med specificerade mål inom varje huvudområde och innebär krav på successiva förbättringar inom hela avtalsperioden. Några områden där SL kräver högre kvalitet är punktlighet, utförd trafik, spärrbemanning och städning.

SLs bedömning är att MTR genomgående har presenterat mycket bra metoder för att åstadkomma ständiga kvalitetshöjningar i tunnelbanetrafiken. MTR har bland annat presenterat en trafiklösning som minimerar risken för störningar samt en högkvalitativ lösning för fordonsunderhållet. MTR har även genomgående presenterat mycket bra lösningar för information, kundservice samt bra lösningar för städning och klottersanering.

- Vi ska inte vänta oss någon radikal förändring redan den 2 november, men jag är övertygad om att avtalet med MTR på sikt kommer att ge det kvalitetslyft som behövs för att tunnelbanan även i framtiden ska locka fler och mer nöjda resenärer, säger SLs vd Ingemar Ziegler.

Berörd personal i nuvarande verksamheter, ca 3 000 personer, har rätt att övergå till den tillträdande entreprenören.

De sex anbudsgivarna är (i bokstavsordning):

- Arriva Skandinavien A/S / Keolis Nordic AB / Stockholm Tub

- Konsortium mellan ISS TraffiCare AB, ISS Facility Services AB och Svenska Tågkompaniet

- MTR Corporation Ltd

- S-Bahn Berlin GmbH

- T-banebolaget Stockholm AB (konsortium mellan EurailCo S.A. och DSB Sverige AB)

- Veolia Transport Sverige AB

Några fakta om Stockholms tunnelbana

• Beslutet att bygga tunnelbanan fattades av stadsfullmäktige 1941.
  • En vanlig vardag görs ca 1, 2 miljoner resor med tunnelbanan.
  • Den sammanlagda längden är 108 km uppdelad på tre linjer:

- Gröna linjen, invigd 1950

- Röda linjen, invigd 1964

- Blå linjen, invigd 1975

• 100 stationer finns varav Skarpnäck är den nyaste (1994)
  • De tre största stationerna är T-centralen (som betyder just tunnelbanecentralen), Slussen och Fridhemsplan.
  • Drygt 500 vagnar finns varav 271 av den modernaste typen.
  • I ett fullsatt tåg får ca 1200 personer plats.

För mer information kontakta:

Ingemar Ziegler, vd SL

Tfn: 070-786 1600

Björn Holmberg, presschef SL

Tfn: 070-786 1550

Håkan Filipsson, presskontakt för Christer G Wennerholm

Tfn: 070-737 4190

SLs pressavdelning

Tfn: 08-686 1550

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100