Gå direkt till innehåll
Keolis Sverige AB får uppdraget att utföra busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna

Pressmeddelande -

I dag den 25 april beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att uppdra åt Keolis Sverige AB att utföra busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna. Det nya avtalet träder i kraft under våren och Keolis Sverige AB tar över ansvaret för busstrafiken i augusti 2024.

Uppdraget innebär ett helhetsåtagande att driva och utveckla busstrafiken samt att förvalta SL:s fastigheter i området. Enligt det nya avtalet ska en stor del av trafiken drivas med el istället för biodiesel som i dag, vilket gör Keolis Sverige AB till en nyckelspelare för en lyckad omställning.

– Vi är glada att kunna ge Keolis Sverige AB förtroendet att driva busstrafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna, baserat på ett konkurrenskraftigt anbud, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för SL.

Målet med upphandlingen har varit att teckna ett trafikavtal som ska bidra till att öka det kollektiva resandet samtidigt som kundnöjdheten bibehålls och på sikt ökar. Andra mål är att driva trafiken miljöanpassat, säkert och resurseffektivt. Avtalet innehåller incitament med bonus och viten för bland annat utförd trafik, punktlighet och resenärernas nöjdhet.

Trafikförvaltningen har utvärderat de inkomna anbuden utifrån kriterierna pris och kvalitet. Det som bedömts är kvalitet på utförd trafik samt på att utveckla och underhålla fastigheter, depåer och kundmiljöer.

Avtalet är anpassat för att ge bra drivkrafter för fler och nöjdare resenärer, hantera en ökad trafik i ett expansivt område av Stockholm samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, fordon och fastigheter.

Dagens tilldelningsbeslut kan överklagas till Förvaltningsrätten senast den 5 maj.

Fakta om avtalet (E42)

• Avtalet sträcker sig över 10 år.
    • Avtalsområdet har cirka 130 000 påstigande en vanlig vintervardag.
    • Det totala värdet har beräknats till som mest 7 miljarder SEK.
    • Trafikstart sker i augusti 2024.

Regioner

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
    Lindhagensgatan 100