Gå direkt till innehåll
Nyheter som att blippa betalkortet för en enkelbiljett och att köpa 30-dagarsbiljetten i appen väntar dem som nu börjar resa med SL igen.

Många nyheter när SL:s resenärer kan börja resa som vanligt igen

Onsdagen den 29 september kan SL äntligen hälsa resenärerna välkomna ombord igen. Då upphör Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att hålla avstånd i kollektivtrafiken.

Den 29 september hävs Folkhälsomyndighetens restriktioner om att hålla avstånd och undvika trängsel i kollektivtrafiken. Det innebär att SL:s resenärer kan resa som vanligt igen, efter att under ett och ett halvt år uppmanats till att undvika kollektivt resande.

– Det känns alldeles fantastiskt att få säga välkommen ombord igen till alla stockholmare och besökare i regionen. För många betyder det här en efterlängtad återgång till ett mer normalt liv med resor till arbete, skola och nöjen. Vårt budskap nu är att resa som vanligt men att vara beredd på att det kommer vara fler som rör sig i trafiken. Vi har kört full trafik under hela pandemin och kommer fortsätta göra det. Men vi vet att det kommer ta tid att vänja sig vid vardagen igen, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen och vd för SL.

För den som inte rest på länge finns det flera nyheter att upptäcka i SL-trafiken. Bland annat nya sätt att köpa biljett på.

– Alla våra nyheter ska bidra till ett enklare och bekvämare resande. Ett råd är att gå in på sl.se för att ta del av allt nytt vi lanserat under pandemin. Till exempel har vi lagt till flera nya sätt att köpa biljett på, som att blippa betalkortet för en enkelbiljett och köpa 30-dagarsbiljetten i appen, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen och vd för SL.

Fakta – Nyheter i SL-trafiken

1. Blippa betalkortet
    Enklaste sättet att köpa en enkelbiljett är att hålla betalkortet mot en biljettläsare. Nu går det även att ställa in betalkortet på sl.se för rabatterat pris och börja resa dagen efter, för den som är pensionär, student eller ungdom.
    Mer om att resa med betalkort
  2. 30-dagarsbiljetten i appen
    För den som vill slippa plastkortet finns 30-dagarsbiljetten nu som appbiljett. En biljettautomat i fickan.
    Mer om att köpa appbiljett för 30 dagar.
  3. Nya gröna SL-kortet
    Nu kan resenärerna testa framtidens SL-kort. Access-systemet med de blåa korten ska bytas ut till ett modernt system och gröna SL‑kort som är enklare att hantera.
    Läs mer om det nya SL-kortet.
  4. Nya tåg på Röda linjen
    De nya tunnelbanetågen är rymligare och gör resan svalare som första tunnelbanetåg med luftkonditionering. De kommer också att öppna upp för ännu tätare och punktligare trafik eftersom de är lättare att komma av och på. Tågen sätts i trafik några i taget fram till 2024.
    Mer om C30 på Region Stockholms webbplats.
  5. Bra Miljöval
    En ny dekal har dykt upp på fordonen i SL-trafiken för att välkomna resenärerna ombord på en klimatsmart resa.
    Det innebär det att resorna med SL är märkta med Bra Miljöval
  6. Trygghetsnumret även som chatt
    Nu finns två sätt att kontakta SL:s trygghetscentral om någon stör eller förstör. Det nya sättet – chatten – gör det lättare att slå larm utan att det hörs.
    Mer om trygghetschatten.
  7. Fler dubbelspår på Roslagsbanan
    Mer om hur Roslagsbanan rustas för framtiden på Region Stockholms webbplats.
  8. Upprustad station i Åkersberga
    Mer om ombyggnationen av stationen på Region Stockholms webbplats.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@regionstockholm.se

Regioner

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100