Ny depå invigd i Tomteboda med plats för 220 SL-bussar

Ny depå invigd i Tomteboda med plats för 220 SL-bussar

Måndag 21 juni öppnar SL en ny centralt belägen bussdepå som ska ersätta Hornsbergsdepån. Tomtebodadepån blir störst i Norden och minskar miljöpåverkan genom flera innovativa lösningar.

Efter tre års byggnation öppnar SL nu som beräknat en ny bussdepå i Tomteboda. Med sina 30 000 kvadratmeter är den Nordens största bussdepå. Genom att använda delar av Tomtebodas gamla postterminal, ett av landets största byggnadsverk, har SL minimerat belastningen på miljön som en nybyggnation normalt medför.

Andra sätt att minska miljöpåverkan har varit att använda grön betong i stället för standardbetong och på så sätt minska klimatbelastningen med 53 ton koldioxid.

– Vi är stolta över att kunna lämna över Nordens modernaste bussdepå till kollektivtrafikverksamheten. Depån har levererats inom budget och med innovativa lösningar vad gäller miljö i form av skydd av vatten och biotoper men även användande av grön betong och renovering av existerande byggnad. Den tekniska höjden är stor där bland annat unika tunga takbalksbyten inomhus har utförts och en helt ny uppställningshall byggts på en kompakt och komplicerad plats, säger Karin Svingby, avdelningschef, trafikförvaltningen.

Bygget av den nya depån startade sommaren 2018 och invigs som beräknat sommaren 2021, den 21 juni. Via en avfartsramp som ansluter till Essingeleden kan bussarna enkelt köra till depån.

Fakta – Tomtebodadepån

• Tomtebodadepån är dimensionerad för att uppfylla dagens krav på energihushållning.
  • Projektet lever upp till kraven för ett miljövänligt och hållbart byggande. Bland annat har SL använt sig av Byggvarubedömningen för att inte använda miljöskadligt material och ställt krav på att entreprenadmaskinerna ska vara energibesparande.
  • För att fler bussar ska få plats i depån har det byggts en tillbyggnadsdel med ett bussdäck intill den befintliga byggnaden med ytterligare en tvätt- och servicedel för bussarna. Totalt rymmer depån 220 bussar, servicerum, nytt fläktsystem och nybyggda personalutrymmen.
  • I området finns en sällsynt art av skalbagge, bredbandad ekbarkbock (Plagionotus detritus). För att bevara arten har en faunadepå byggts av ved från ekar.
  • När Posten hade sin verksamhet i Tomteboda beställdes konstverk till sorteringshallarna för en trevligare arbetsmiljö. Konsten monterades ned vid ombyggnationen men är nu åter på plats igen.

Frågor besvaras av:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100