Säg hej då till SL:s gamla biljettautomater

Säg hej då till SL:s gamla biljettautomater

SL:s gamla biljettsystem håller på att fasas ut och ett nytt system fasas in. Många resenärer har redan märkt av förändringen genom att det lanserats nya sätt att köpa biljett på. Nu kommer fler att märka av övergången när biljettautomater börjar stängas ner.

Det gamla biljettsystemet Access är på väg att fasas ut för att ge plats åt ett nytt system med utvecklingsmöjligheter att erbjuda enklare sätt att köpa biljett och resa med kollektivtrafiken. Det gamla systemet kan inte underhållas längre och tillåter inte den utveckling som krävs för att möta resenärernas behov.

Som ett led i övergången till det nya biljettsystemet ska de gamla biljettautomaterna stängas ner. Det sker stegvis – där en biljettautomat stängs ner finns minst en annan automat kvar i bruk ett tag till.

SL har tidigare lanserat en förbättrad SL-app och möjligheten att resa med sitt betalkort – vilket möjliggjorts av det nya biljett- och betalsystemet. Redan nu använder 2 av 3 resenärer sin mobil eller betalkortet för att köpa enkelbiljett.

– Det är framför allt resenärer som tidigare använde biljettautomaterna som gått över till SL-appen eller börjat resa med sitt betalkort. Genom att tidigt uppmärksamma de resenärer som fortfarande använder automaterna ger vi dem tid att upptäcka våra nya sätt att köpa biljett, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på trafikförvaltningen.

Den som vill fortsätta ha ett SL-kort kommer kunna ha det men det kommer vara grönt och gå att ladda på i mobilen i stället för i de gamla automaterna. Det nya SL-kortet kommer om ett par månader finnas tillgängligt hos spärrkiosker och ombud som säljer SL-biljetter. Men redan nu går det att beställa på sl.se.

– På sl.se finns all information om det nya gröna SL-kortet. Där kan du just nu även beställa det kostnadsfritt. Biljetter kan redan nu köpas till det nya kortet genom SL-appen och i maj kommer det också bli möjligt i spärrkiosker och hos ombud, säger Henrik Palmér, ansvarig för biljettförsäljning på trafikförvaltningen.

I korthet

• Dagens Access-system bygger på gammal teknik och biljettautomaterna är utslitna. Varken system eller automater kan underhållas längre.
    • Som ett led i övergången stängs biljettautomaterna ner i etapper – först automater som få använder och där minst en annan automat lämnas påslagen ett tag till.
    • I höst stängs de sista biljettautomaterna. SL:s nya biljettsystem är då lanserat fullt ut och resenärerna kan köpa biljett på en mängd olika sätt: med mobil, betalkort eller via ombud och spärrkiosker – och välja att blippa biljetten med mobilen eller det nya gröna SL-kortet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
    press.tf@regionstockholm.se

Regioner

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
    Lindhagensgatan 100