Appen SL ArtGuide - här med en bild från T-station Rådmansgatan.

​SL lanserar konst-app

Konsten i Stockholms tunnelbana är världsberömd, men det är inte alla som känner till konstverkens historia. Som ett komplement till SL:s populära konstvisningar i tunnelbanan kommer en audioguide som berättar om konsten på 21 stationer i centrala Stockholm.

Konsten i Stockholms tunnelbana kallas ofta för världens längsta konstutställning och den gör skäl för sitt namn med konstnärliga gestaltningar på 94 av 100 stationer. Konsten vi ser i tunnelbanan idag är resultatet av samarbeten med 250 konstnärer och består av verk som mosaiker, skulpturer, målningar, installationer, ristningar och reliefer samt tillfälliga utställningar med videoverk och fotografier.

Konstvisningar i SL:s regi, så kallade konståkningar, har varit populära bland såväl stockholmare som turister sedan starten 1998, med besökare från över 50 länder.

Med den nya audioguiden SL ArtGuide kan den nyfikna upptäcka utvald konst på 21 centrala stationer i Stockholm på egen hand.

- Ända sedan 1950-talet är konsten en viktig del i utformningen av den offentliga miljön. SL har en lång tradition av samarbete med konstnärer som grundar sig i en demokratisk ambition om att konst ska vara tillgänglig för alla. Därför tycker vi också att det är på sin plats att världens längsta konstutställning får en audioguide för alla stockholmare och turister som vill lära sig mer, säger Sofia Broman, Affärsförvaltare Konst på Trafikförvaltningen.

Guiden är inläst av skådespelaren Alexander Karim och finns tillgänglig på svenska och engelska. Appen går under namnet SL ArtGuide och finns tillgänglig i App Store och Google Play.

Stationer med audioguide:

• Västra skogen
  • Zinkensdamm
  • Östermalmstorg

För mer information om all konst, besök konst.sl.se

Kontaktpersoner:

Projektledare Veronica Aasa