Varsel i tågkonflikten flyttas fram

Varsel i tågkonflikten flyttas fram

Fackförbundet Seko har flyttat fram sitt varsel om konfliktåtgärder som kan påverka Sveriges spårtrafik till måndag 15 maj klockan 15.00. Då kan pendeltågspersonal vid Älvsjödepån tas ut i strejk, vilket innebär att tåg som utgår därifrån inte kan köra.

Seko har även varslat om övertids- och mertidsblockad för samtliga medlemmar inom spårtrafikavtalet, vilket kan få enstaka konsekvenser på SL:s övriga spårtrafik.

Pendeltågstrafiken

Med anledning av att strejkvarslet från början gällde från den 11 maj har MTR planerat om för att kunna köra en reducerad trafik från och med fredag den 12 maj. Det nya upplägget gäller trots att fackförbundet Seko har flyttat fram strejkvarslet till måndag 15 maj klockan 15.00.

Trafikupplägget kommer att gälla i ytterligare några dagar även efter att varslet antingen dragits tillbaka eller en eventuell strejk är över. Anledningen är att MTR behöver ett antal dagar på sig att planera tillbaka och återställa trafiken.

Resenärer uppmanas att hålla sig uppdaterade på Trafikläget i SL-appen eller på sl.se.

sl.se finns upplägget för hur pendeltågen är planerade att gå från och med den 12 maj.

Övrig spårtrafik

Övrig SL-trafik på spår kan påverkas om någon eller några avgångar kräver att de bemannas med övertidsarbetande personal. Det gäller Roslagsbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan, Spårväg City och tunnelbanans tre linjer som har Sekoanslutna medarbetare. Avgångar kan ställas in akut i all spårtrafik och det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad på Trafikläget.

Även varslet om strejk på tunnelbanans Röda linje har flyttats fram. Om konflikten inte är löst innan fredag den 19 maj klockan 15.00 blir det strejk även på tunnelbanans Röda linje, vilket innebär att den inte kan köras alls, utan resenärer hänvisas till andra resvägar. I det fallet kommer tunnelbanans biljetthallar fortsatt vara öppna men spärrarna stängs.

SL:s vanliga resevillkor gäller. Det innebär att man har rätt till förseningsersättning för inställda avgångar som vi inte kunnat informera om på sl.se minst tre dygn i förväg.

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Claes Keisu

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50
Natalie Nordenswan

Sophie Gunnarsson

Det här är SL

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100