Svenska Skidanläggningar lanserar kursledarkurs för funktionell skidåkning

Svenska Skidanläggningar lanserar kursledarkurs för funktionell skidåkning

Svenska Skidanläggningars Organisation genomför en kursledarkurs i funktionell skidåkning vecka 13, 27-29 mars, i Kungsberget.

Kursen är till för dig som vill bli Svenska Skidanläggningars kursledare på instruktörs- och allmänmedåkarutbildning för biski och skicart. Efter avslutad utbildning kommer du att ingå i Svenska Skidanläggnings kursledargrupp och få möjlighet att utbilda instruktörer och allmänmedåkare på biski och skicart. Observera att du bara kan bli kursledare för ett redskap i taget under kursen i Kungsberget. Har du instruktörslicens för både skicart och biski får du välja vilket redskap du vill utbilda dig som kursledare för.

Förkunskapskrav
Förkunskap för kursledarkursen är följande två alternativ (för att vara behörig till kursen ska du uppfylla alla förkunskaper på antingen alternativ 1 eller alternativ 2).

Alternativ 1

• Svenska Skidlärarexamen alpint.
  • Funktionell skidåkningsinstruktör med aktuell licens för antingen biski eller skicart.
  • Arbetat minst 60 timmars med aktuellt redskap inom de senaste 3 åren.

Alternativ 2

• Svenska Skidanläggningar (SLAO) godkänd skidor instruktör steg 4 eller motsvarande (ex. Friluftsfrämjandet steg 4 m.fl.)
  • Rekommendation från skidskola, skidklubb, annan organisation som kan verifiera god färdighet i ledarskap och skidåkning.
  • Funktionell skidåknings instruktör med aktuell licens för antingen biski eller skicart.
  • Arbetat minst 60 timmar med aktuellt redskap inom de senaste 3 åren.

Övrigt
För att behålla sin kursledarbehörighet skall man medverka vid ett uppdateringstillfälle vartannat år, dessa tillfällen inträffar i regel på hösten inför säsongen under en eller två dagar.

Mer information och anmälan
Läs mer och registrera din anmälan via Svenska Skidanläggningars hemsida. Bifoga intyg och eventuell referens som styrker din behörighet i samband med anmälan genom att mejla till utbildning@slao.se. Sista anmälningsdag är söndagen den 15 mars.

Varmt välkommen!