Historiskt bästa säsongen för svenska skidanläggningar

Historiskt bästa säsongen för svenska skidanläggningar

Svenska skidanläggningar visar rekordökningar för den gångna vintersäsongen. Totalt såldes skipass för 2,4 miljarder kronor, en ökning med 30 procent jämfört med föregående säsong. Det innebär den historiskt bästa säsongen någonsin. Svemester med familjen och längtan efter trygga naturupplevelser samt goda snöförhållanden är några av förklaringarna till ökningen.

– Pandemivintrarna har inneburit många utmaningar för svenska skidanläggningar. Genom ett målmedvetet arbete och nära samarbete med övriga aktörer på skidorterna har vi kunnat erbjuda en trygg aktivitet - det är vi ödmjukt tacksamma över. Under pandemin har vi sett ett växande intresse för utförsåkning både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna, säger Titti Rodling, vd för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.

De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 2,4 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2021/22. Det innebär en ökning med 30 procent jämfört med föregående säsong och är den historiskt bästa säsongen sett till omsättning och skiddagar. Skiddagarna ökade med 17 procent jämfört med säsongen innan och det är 7 procent mer än före pandemin. En förklaring är att gästerna åker fler dagar på en säsong.

Vintern startade tidigt med öppna anläggningar i hela landet under jullovet. Stockholmsbackarna har inte haft en så tidig säsongsstart på nio år. Efter en mild januari kom kylan åter och under sportloven kunde nästintill alla backar i hela Sverige ha öppet.

Bland fjällområdena sticker Hemavan ut med en ökning på 86 procent jämfört med föregående säsong då skidorten drabbades hårt av pandemin. Även Romme tappade under den första pandemivintern och såg en stark ökning den gångna vintern. Övriga som sticker ut är Branäs i Värmland och Isaberg i Småland med kraftiga ökningar. Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden, främst från unga.

– Hemmabackarna är centrala för att öka tillgängligheten, mångfalden och för att få fler i rörelse under vintern. Därför har vi initierat ett gemensamt projekt, Backa hemmabacken, med Friluftsfrämjandet och Svenska Skidförbundet, säger Titti Rodling.

Under den gångna vintern investerade svenska skidanläggningar 175 miljoner kronor i liftar, pister och snötillverkning. Inför den kommande vintern planeras investeringar i backarna på sammanlagt cirka 950 miljoner kronor.

– Investeringarna visar på en stark framtidstro. Det är viktigt och glädjande att det sker nya satsningar så att vi kan möta det stora intresset för utförsåkning. Samtidigt lever vi nära klimatförändringarna. Därför utvecklar vi kontinuerligt vår kunskap och våra arbetssätt med målet att ha fossilfri drift 2027 av svenska skidanläggningar, säger Titti Rodling.

Branschrapporten 2021/2022. Läs mer om den svenska skidbranschens utveckling i SLAO:s branschrapport för 2021/2022 (länk nedan).

Skipassomsättning (liftkort) 2021/2022 för Sveriges 15 största skidanläggningar. I kronor exklusive moms.

Anläggning

Skipassomsättning 2022 i kr