InspireUs, en av de nominerade till Årets Skidinspiratör. Foto: Sofia Sörlin

SLAO presenterar de nominerade till SLAO-utmärkelserna 2022!

SLAO delar årligen ut pris till skidanläggningar, individer eller initiativ som lyfter branschen och inspirerar till snöglädje. Utmärkelserna till Årets Skidinspiratör, Årets Hemmabacke och Årets Skidanläggning delas ut i samband med SLAO-dagarna 9-10 maj. Då delas även Gerremopriset ut. De nominerade är nu utvalda.

Årets Skidinspiratör

InspireUs

Din peppiga storasyster – InspireUs vill inspirera tjejer till att ta mer plats inom skidåkning och actionsport. Genom GirlsDayOut, camps och friåkar-clinics sprider de vinterglädje, pepp och praktisk bergskunskap till tjejer i alla åldrar. De jobbar för en jämställd actionsportscen och lyfter fram förebilder, bygger kreativa samarbeten och har till och med utvecklat en egen friåkarskida, med det symboliska namnet Mothertree. Det här är systerskap i prima skidform och kraften är enorm där InspireUs shreddar fram.

Som en brädsportens bultande hjärta påminner Magnus Noppa oss – varje dag – om vad som sätter guldkant på livet. Från Kläppen sprider han snöglädje och sköna svängar med en smittande positivism, oavsett väder och dagsform. I en tid när mycket är yta förmår han vara genuint personlig och dialogen han för i sociala medier tar han med sig ut på berget, i mötet med gäster. Noppa har länge varit en stark kraft inom snowboard och utförsåkning i allmänhet, en sann skidinspiratör som får oss att längta efter snö.

Totalskidskolan Åre

Alla får åka! I 35 år har Totalskidskolan öppnat upp fjället för skidåkare med funktionsvariationer. Med ett enastående driv har denna ideella förening fått runt 10 000 åkare att uppleva tjusningen i snö, fart och utsikt från toppen. Totalskidskolan tackar inte nej till någon och målet är att fostra fria skidåkare som kan fortsätta att ta sig ut med kompisar och familj. Som en äkta skidinspiratör visar Totalskidskolan oss hur viktig skidglädje kan vara och att inget – faktiskt ingenting – är omöjligt.

Årets Hemmabacke

Bollekollen, Bollebygd

Nyfikenhet och ”Hur svårt kan det vara?”-attityd har åter satt Bollekollen på den västsvenska skidkartan. Från slybeväxta backar till plantskola för bygdens skidåkare, allt tack vare kamratliga insatser från ett gäng entusiastiska företagare. Trots små medel är utvecklingsviljan stark, vilket både märks på SLAO:s utbildningar och träffar, och på öppenhet för nya grepp – som paradownhill-cykling och oväntade samarbeten. Gänget i Bollekollen visar att det inte krävs mängder av snö för att ha bra fart framåt.

Mickelbacken, Gällö

Mickelbacken illustrerar kraften i ordet ”tillsammans”. I östra Jämtland ligger denna klassiska hemmabacke där Gällö Alpina på ett år lyckats dubblera antalet tränande barn och unga – trots pandemi. Varje vinter ger Mickelbackens skidskola ett hundratal barn en rolig och trygg start på snö och till denna säsong har klubben dessutom byggt en ny, permanent skicrossbana – allt med ideella insatser. Bakom nybyggarandan ligger ett gott samarbete med Bräcke kommun och ett starkt engagemang från Gällös skidhjältar.

Hjortberget, Oskarshamn

Tänk att åka skidor mitt i stan! Det kan Oskarshamnsborna, i år dessutom med två nya liftar som finansierats meter för meter i ett lyckat crowd funding-upplägg. Flera års målmedveten satsning har lyft Hjortberget som även stoltserar med omtyckt skidskola, LED-belyst längdspår, café och roliga evenemang. Hjortbergets skidklubb driver på med idéer och ideellt engagemang, med god uppbackning av företagare och kommun. En äkta hemmabacke, som gör allt för att små och stora Oskarshamnare ska upptäcka skidglädje på nära håll.

Årets Skidanläggning

Skistar Sälen
Många familjers favoritfjäll rör sig ständigt framåt för att stärka fjällupplevelsen för sina gäster. Så är Skistar Sälen också störst i Sverige och bland världens 20 största anläggningar. Flera år av satsningar på liftar och backar har i år toppats med extra allt-resorten Skistar Lodge i Hundfjället, och även längdåkningen har vallats upp för fint glid. Dessutom har Skistar Sälen tagit ett stolt kliv framåt som sommar-resmål. Och det stannar inte där, Skistar Sälen gasar modigt på med elektrifierat och håller sig på tårna, även internationellt.

Tänndalen
När Tänndalen öppnar sitt allra första skidområde på nytt, är det ännu ett kaxigt steg från nytänkarna i Härjedalen. Noll liftar och nedfarter utlovas – däremot naturliga skidupplevelser där terrängens tillgångar får spela förstafiolen. Med fortsatt satsning på
konserter blir kalfjället dessutom en plats för ljuv musik. Tänndalen skriver nya regler för vad en skidanläggning kan vara och göra, och ökningen av antalet skiddagar talar sitt tydliga språk: Att gå tillbaka till platsen där allt började, kan vara ett steg mot framtiden.

Isaberg Mountain Resort
Skidåkning, äventyrsgolf och rodel – så kan det låta när Isaberg Mountain Resort tar sig an mildare vintrar med både vita och gröna aktiviteter på menyn. Småländska höglandets främsta skidort inspirerar hela Skidsverige med modiga grepp som överbryggar säsongsgränserna. Rodelbana, höghöjdsbana, MTB-leder och inte minst superbackar fyller berget med besökare, året om. Och Isaberg rör sig ivrigt vidare med satsningar på teknik, personal och boenden. Södra Sveriges skid- och friluftsfantaster tackar och tar emot.