Vallåsen vill sprida snöglädje till varje unge!

Vallåsen vill sprida snöglädje till varje unge!

Vallåsens skidanläggning satsar stort på att sprida friluftsdagar till fler. Tisdag till torsdag denna vecka är alla traktens tioåringar inbjudna till Alla på snö-dagar. På torsdag välkomnar vi även årskurs 4-5-6 från Hishultsskolan, en av vinnarna till 2015 års friluftsdagsstipendium.

I skidbacken får barnen prova allt det roliga, sköna, utmanande och häftiga som har med snö att göra. Att utmana sin balans och smidighet. Få njuta av fartvinden och växa med ökad skicklighet. Och sist men inte minst, bli skönt fysiskt trött, med rosiga kinder och en härligt rufsig mösskalufs!

-Vi ser fram emot att välkomna alla glada ungar till världens bästa skoldag. Genom att ge fler barn möjlighet att göra allt från snöänglar till att känna fartvindens sus kring öronen kan vi påverka på lång sikt. En aktiv livsstil är vägen till ett hälsosammare liv, och Sverige är ett vinterland där många snörika äventyr står till buds, säger Jesper Mamquist, platschef för Vallåsen.

Friluftsdagsstipendiet delas ut årligen och är ett samarbete mellan Svenska Skidanläggningars Organisation och Svenskt Sportforum med samarbetspartners. Stipendiet ger 16 klasser runt om i Sverige en friluftsdag där allt ingår; bussresa, liftkort och skidhyra.

Alla på snö är ett uppmärksammat, prisbelönt och rikstäckande projekt inom ramen för Svenska Skidförbundet, där barn i årskurs fyra under en dag erbjuds att prova alla aktiviteter som ryms inom en svensk skidanläggning - gratis. Det är en helt vanlig skoldag, men med ovanligt och oväntat kul innehåll!

För att kunna genomföra Alla på snö utan kostnad behöver många samverka. Svenska Skidförbundet håller ihop projektet och Svenska Skidanläggningars Organisation stöttar genom att våra skidanläggningsmedlemmar ställer upp med gratis skidåkning och gratis utrustning.

Vill du veta mer?

Jesper Malmquist, platschef för Vallåsen, 0706-51 04 58
Elisabet Jansson Strömberg, vd Svenska Skidanläggningars Organisation, 0734-41 42 51
Charlotta Bürger Bäckström, projektledare Alla på snö, 0703-72 00 41

Regioner

Svenska Skidanläggningars Organisation är en ideell förening vars syfte är att främja medlemmarnas intressen och medverka till deras utveckling. Den gemensamma målsättningen är att på alla sätt utveckla Sverige som skidåkarland.

Mikael Santoft

Presskontakt Ordförande Svenska Skidanläggningars Organisation 070-520 36 00
Magnus Noppa

Presskontakt Vd 0706787745

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation – har drygt 300 medlemmar som är verksamma inom liftverksamhet och utförsåkning. SLAO verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuder medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling. Den gemensamma målsättningen är att på alla sätt utveckla Sverige som skidåkarland.

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation
Pedagogens väg 2