World Snow Day – världsomfattande snöglädje nära dig!

World Snow Day – världsomfattande snöglädje nära dig!

Indien, Sydafrika och Island gör det. Liksom Danmark, Makedonien, Österrike och självklart Sverige. Totalt kommer 39 länder på över 250 olika platser i världen att fira World Snow Day idag.

Besök en backe nära dig och delta i firandet tillsammans med andra snöälskare! På flera av Sveriges 220 skidanläggningar, från Vallåsen i söder till Riksgränsen i norr, arrangeras aktiviteter för att uppmärksamma World Snow Day söndagen 18 januari. Snörapporten, www.snorapporten.se, guidar dig till en snöupplevelse i din närmaste skidanläggning.

Vi firar extra mycket i VM-staden Falun

I Källviksbacken i Falun firas det extra mycket. Svenska skidförbundet och Alla på snö finns på plats och här kan alla som vill testa längdåkning, snowboard, alpint och skicross. Du kan även ta del av de senaste nytt inom allt från skidlärarutbildning till de senaste skid- och snowboardnyheterna. Spektakulära uppvisningar blandas med tävlingar och information om allemansrätt i samarbete med ”Håll Sverige rent”.

Fakta World Snow Day

World Snow Day är ett årligen återkommande internationellt evenemang som är en del av FIS, Internationella Skidförbundets, kampanj att ge så många som barn som möjligt chansen att uppleva glädjen med snö. Projektet syftar till att uppmuntra de nationella förbunden att främja snösporten i det egna landet. Läs mer om Word Snow Day på www.world-snow-day.com

Kategorier