Pressmeddelande -

Slow Food gratulerar Björn Stenbeck och Salt & Brygga till utmärkelsen - Årets medvetna krog

Direkt hemkommen från Turin och nätverksträffen Terra Madre där Björn Stenbeck var en av de svenska kockdelegaterna var det igår dags för utmärkelsen - Årets Medvetna Krog.

Årets Medvetna Krog utdelades på Restauranggalan som anordnas av Restauranger & Storkök, Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille. Juryn motivering lyder som följer:

"Årets medvetna Krog 2008 är medveten på många olika plan - allt ifrån den ekologiska profilen, hur personalen mår till val av material som kommer att hålla i minst 25 år tas med i beräkningen. En pionjär före pionjärerna som visar att det går att driva en långsiktig hållbar restaurang och att en annan, bättre värld, faktiskt är möjlig."

Slow Food gratulerar Björn Stenbeck och hans personal till utmärkelsen. Björn är aktiv i Slow Food Skåne och engagerad i bevarandet av Linderödsgrisen en av Slow Foods arkprodukter.

Kontakt: Björn Stenbeck, Salt & Brygga, Malmö, 040611 59 40, www.saltobrygga.se

• Malmö

Anneli Jonsson

Presskontakt Ordförande Slow Food Sápmi Ordförande och projektledare 070-650 97 93