Pressmeddelande -

Slow Food och svenska kockar arrangerar en stödmiddag till förmån för Terra Madre- delegater från tredje världen

I kockteamet syns Carina Brydling, Carola Magnusson, Melker Andersson, Rune Kalf-Hansen, Jan Hedh, Gert Klötzke, Gustav Otterberg och Niclas Wahlström Middagen är förlagd till Skansens nyöppnade "Gubbhyllan" den 1 oktober, med Karl-Christer Wallberg som värd.

I samarbete med några av våra mest kvalitetsmedvetna kockar och producenter arrangerar Slow Food i Sverige en stödmiddag där överskottet oavkortat går till att stödja producenterna från tredje världen och deras medverkan vid Terra Madre i Turin. Terra Madre är en internationell nätverksträff som Slow Food arrangerar för tredje gången i rad i den italienska staden Turin den 23-27 oktober. Där kommer ca 6 500 matproducenter, kockar och forskare från hela världen för att träffas för att diskutera gemensamma problem. Från Slow Food i Sverige deltar 90 delegater.

-Kockarna kommer att komponera en rätt var av de råvaror som de tilldelats och menyn kommer att vara hemlig ända fram till onsdag kväll. Middagen kan ses som ett bra exempel på hur kockar, producenter och konsumenter kan samarbeta för att främja god, ren och rättvis mat säger Niclas Wahlström, köksmästare på Gyldene Freden och Karl-Christer Wallberg som båda jobbat med upplägget av kvällen.

Middagen äger rum på Skansen i Stockholm, restaurang Gubbhyllan den 1 oktober kl.19.00. Alla kockar som medverkar i stödmiddagen arbetar idéellt 0ch råvarorna som används har skänkts av ett antal producenter tillhör de delegater som Slow Food i Sverige sänder till Turin.

Kvällens meny komponeras av råvaror från följande producenter:

Gott, rent och rättvist är ledorden för den världsomspännande Slow Food-rörelsen, där matkultur och kvalité prioriteras. Som motsats till marknadens växande snabbmatsalternativ, brinner rörelsens medlemmar för att inspirera och bevara hantverkskunskapen och de olika ländernas mattradition. Detta sker med fokus på rena, naturliga produkter, på skonsamma tillagningssätt och med omsorg och omtanke om moder jord.

Slow Food i Sverige har ca 800 medlemmar fördelade på 15 lokala avdelningar.

För referat och bilder från kvällen kontakta: Zarah Öberg, zarah@piggabarn.se, mobil: 0704-464011

Anneli Jonsson

Presskontakt Ordförande Slow Food Sápmi Ordförande och projektledare 070-650 97 93