Daniel Hägg från Granitor Electro Security, Anders Johansson från Göteborgs Stad, Hans Nyblom från Installatörsföretagen och Liselotte Jernberg Bate också från Granitor.

Arbetsrotation ska få fler till säkerhetsbranschen

I fredags avslutades den stora ELfacksmässan på Svenska Mässan i Göteborg. Lite tidigare under förra veckan besökte SLR mässan och tog del av scenföreläsningen Kompetensutveckling genom yrkesväxling som lyfte fram vikten av att branschen är med och bidrar till att människor kan ställa om sina yrkesliv.

Vi har flera gånger tidigare skrivit om hur SLR tillsammans med bland andra Västsvenska Handelskammaren, Volvo Group, Volvo Cars och SKF samverkar i ett pilotprojekt kring yrkesväxling. Projektet ger den anställda möjlighet att ta tjänstledigt i upp till ett år från det nuvarande jobbet för att lära sig yrket på plats hos den nya arbetsgivaren. Bakgrunden till projektet handlar om att hela tiden hitta nya vägar för att kompetensförsörja lås- och säkerhetsbranschen där bristen på ett inflöde av ny yrkeskompetent personal är påtaglig. I det här fallet har Granitor Electro Security, ett av SLR:s medlemsföretag, gjort det möjligt för en Volvoanställd att yrkesväxla till låssmed.

Under föredraget berättade Daniel Hägg verksamhetschef på Granitor Electro Security i Göteborg hur man tillsammans med bland andra SLR - Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund, tagit fram en modell som gör det möjligt att successivt under ett år växla in i låssmedsyrket. Det finns en värdeskapande grund i projektet som Daniel Hägg gärna lyfter fram.

– Projektet och modellen för yrkesomställningen ligger helt i linje med Granitors värderingar om hur man skapar ett hållbart samhälle.

Under föredraget poängterades det också fram att just arbetsrotation, yrkesväxling, och ett nytt system för vuxenutbildning med kortare utbildningstider utgör ett led i arbetet för ett mer hållbart samhälle. Något bland annat Anders Johansson från Göteborgs Stad lyfte fram.

Från SLR:s sida är man glad att projektet hittills känts lyckat från alla parter sett.

– Det är roligt att konstatera att SLR genom olika samverkansprojekt har kommit att ligga i framkant när det gäller utveckling av framtida modeller för utbildning och kompetensförsörjning, säger Thorbjörn Hellman, ansvarig inom kompetensförsörjningsfrågor på SLR - Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund.

Kommunikationsansvarig 08-721 40 49 Kontakta mig på LinkedIn