​GP skriver om student som fick betala 10 000 kronor i kontanter för ett låsbyte

Nedan text är ett referat av artikeln Låssmed ska ha krävt 10 000 kontant – för att ge tillbaka kundens nycklar som publicerades i Göteborgs-Posten 9 september 2019.

Det var efter jobbet en sen natt som, den av GP-journalisten Anders Abrahamsson intervjuade, studenten insett att han låst sig ute. Han ska då ha ringt ett för honom sedan tidigare känt låssmedsföretag. Numret ska han ha fått fram på deras hemsida. Man ska ha meddelat att en jour-låssmed var på väg, men istället för att någon från företaget kom ut till undsättning, kom det en person från ett helt annat låsföretag, det förstod studenten då personen som kom hade ett annat företagsnamn på sina kläder. När studenten påtalat detta ska personen ha påpekat att företaget konsultat ut jourtiden till honom.

Sa att det skulle bli dubbelt så dyrt
Till GP har studenten berättat att han snabbt fick en känsla av att något inte stod rätt till. Men i den situation han var ska han ha känt att han inte kunde göra något annat än att lita på den låssmed som kommit ut för att byta ut hans lås. Dock ska han ganska snabbt ha frågat om priset för låsbytet. Eftersom studenten hade två lås vilka båda hade låsts innan han for iväg på arbete meddelade låssmeden att det skulle bli dubbelt så dyrt.

Vidare skriver GP att låssmeden efter att han genomfört bytet meddelade studenten att arbetet skulle kosta 10 000 kronor och att dessa endast kunde betalas kontant. Till GP säger studenten själv

– Han accepterade inte ens swish. Jag tyckte det lät väldigt dyrt, men han stod på sig och sa att det var så här det funkade när det var jour och snabba ryck. När jag sa att jag inte hade så mycket kontanter började han dingla med nyckelknippan samtidigt som han sa att det skulle bli 1 000 kronor dyrare för varje kvart som gick.

Studenten tillägger att han krävde ett kvitto för det utförda jobbet. Dagen efter ska han också ha googlat låssmedens namn och hittat en gammal artikel i GP där låssmeden anklagas för samma metod som studenten vittnar om.

"Spontant låter priset högt"
SLR:s ordförande anser att det som låssmeden enligt studenten utfört låter lite väl fräckt. Till GP:s journalist säger han följande:

– Spontant låter priset högt, även om det i branschen råder så kallad fri prissättning. Att hävda att priset skulle går upp med 1000 kronor för varje kvart låter väldigt fräckt.

Studenten har även kontaktat polisen som menar på att det inte är självklart att brott föreligger. Studenten har inte anmält händelsen men menar att han vänder sig till GP för att han vill varna andra som hamnar i hans situation. Han ska även ha varit i kontakt med det låssmedsföretag som han ringt upp och som ska ha konsultat arbetet och studenten är besviken på hur de reagerade.

– Det hävdar att de inte har något med den här låssmeden att göra och att Eniro har blandat ihop hans och deras nummer. Saken är att jag direkt in på deras hemsida och ringde numret som stod där, vilket jag också har tagit en skärmdump på, säger studenten till GP.

GP kontaktar firman
Även GP ringer upp firman studenten säger att han ringt och de säger då samma sak, att det är hos Eniro och Google som felet ligger.

GP:s reporter ska då ha frågat följande:

Men även låssmeden ska ha uppgett för kunden att han var anlitad av er under jourtid?

– Vad han säger och inte har sagt är helt oviktig, hans firma finns inte heller kvar sedan tre veckor tillbaka då den har blivit uppköpt.

Ärendet visade sig dock vara mer komplicerat än så och vidare skriver GP att enligt Bolagsverkets uppgifter så har låssmedens firma en ny styrelseordförande och att denne är gift med ägaren till lås-firman som studenten hävdar att han ringt.

Så här har låsföretaget sagt om det till GP:

– Det är min fru som driver den nu och det är på gång ett namnbyte, men som jag sa tidigare så var det inte vi som anlitade honom till att utföra det här jobbet. Skulle det stämma att han krävde 1 000 kronor extra för varje kvart så förstår jag inte varför den här personen inte har gjort en polisanmälan, säger ägaren.

Utvandrat till Thailand
GP skriver också att man har sökt den låssmed som kom hem till studenten och att han uppges befinna sig i Thailand dit han utvandrade redan 2003.

Firman studenten ringde menar att låssmeden kopplat sitt nummer till honom men att de är två helt olika firmor. Till skillnad från Benny Jansson från SLR, anser han inte heller att priset är oskäligt. Han anser inte heller att det är märkligt att det hela skulle betalas kontant. Så här säger han till GP:s reporter:

– Det är alltid cash eller swish på kvällstid när det gäller privatpersoner. Annars får vi inga pengar. Dagtid kan vi göra en kreditupplysning och fakturera, men inte på kvällen.