På ämnet Lärling: ”Värre ta in anställd från annat företag”

På ämnet Lärling: ”Värre ta in anställd från annat företag”

[Ur Säkerhetsinstallatören #3 2021]
Den här artikeln är reviderad för webben. Du kan ta del av artikeln i sin helhet
 i #3/21 av Säkerhetsinstallatören. Länk till e-publikationen hittar du längre ner.

Att fylla på med utbildad personal i lås- och säkerhetsbranschen och då främst genom att släppa in unga oerfarna människor, har blivit lite av utbildningsvurmande Michael Prietzels nisch.

Sedan några år tillbaka äger och driver Michael Prietzel låssmedsföretaget Låslära men trots att han under en lång tid förespråkat fördelarna med att ta in låsteknikerlärlingar, dröjde det innan han själv fick möjlighet. Nu vill han aldrig vara utan en lärling på företaget.

– När vi som jobbat många år får beskriva hur något som länge varit självklart för oss fungerar händer något väldigt värdefullt, i den processen lär vi oss ännu mer, vi lär oss djupare, förklarar Michael Prietzel.

Till skillnad från många andra i branschen har Michael knappast svårt att rada upp fördelarna med att låta unga människor lära sig låssmedsyrket på plats på ett befintligt företag, tvärt om. Han har snarare svårt att se nackdelarna.

Så varför tänker branschfolk ofta att det förmodligen inte blir så bra när man tar in en ung låsteknikerlärling?

För det är ingen hemlighet att det historiskt sett är svårt att hitta företag i branschen som vill ta emot en yngre lärling från till exempel gymnasiet.

– Jag tror det ligger djupt i vårt mänskliga beteende att vi är rädda för det okända och att vi kanske inte är så förändringsbenägna som vi tror vi kan vara. Det är den ena rädslan, att vi vill hålla oss till det som känns tryggt, säger Michael och fortsätter:

– Det andra är att man tror att om det inte fungerar med eleven så blir det ett väldigt stort problem. Man backar innan man tagit ett steg fram helt enkelt.

"Det är ingen hemlighet att det historiskt sett är svårt att hitta företag i branschen som vill ta emot en yngre lärling från till exempel gymnasiet"

Formar in en människa i företaget

Att det kan vara jobbigt att ha en lärling på företaget är helt enkelt inget Michael Prietzel sticker under stolen med.

– Många nämner sådant som att ungdomar inte kommer i tid, men en sån sak reder man ju ut på två veckor, fortsätter eleven komma försent så ska den ju inte vara kvar.

Vilka realistiska förväntningar kan man då ha på en yngre lärling?

– Det kommer låta som en klyscha det jag ska säga, men det är inte mindre sant för det, säger Michael och fortsätter: Man är med och formar en människa in i ett företag, personligen skulle jag tycka det är värre att ta in en anställd från annat företag och behöva omforma den.

Vidare menar Michael att en låsteknikerlärling som inte tidigare arbetat i branschen är som ett blankt blad och det i en positiv bemärkelse.

– Som företagsledare får man sätta sin prägel, sin ambition. Man har ju en affärsidé bakom sitt företag och genom att ta in en lärling får man möjligheten att forma personen rakt in i den här idén.

Innan de elever som Michael skickar ut till företagen påbörjar sin praktik brukar han skicka med dem ett antal tips. Ett sådant är vad de kan göra när de ”bara står” och handledaren är upptagen med annat.

– Förmodligen finns det kataloger och broschyrer, som elev skulle jag be att få titta i dessa, det är alltid pinsamt när man står som ett fån och inte vet vad man ska göra. Eleven kan också erbjuda sig att packa upp varor. De flesta företag har även en skrotlåda, då säger vi åt eleverna att fråga om man får skruva lite på innehållet i den.

"Personligen skulle jag tycka det är värre att ta in en anställd från annat företag och behöva omforma den"

Kompletterar med ny kunskap

Det som blir riktigt roligt och som inte alltför sällan händer, berättar Michael, är när den erfarna låssmeden, elevens handledare, märker att lärlingen börjar bli bättre och bättre på saker, till slut kanske hen till och med går om låssmeden med den moderna kunskap som den precis tagit till sig. Låssmeden blir då lite stressad, men främst sporrad.

– Låsteknikerlärlingarna går ju en utbildning parallellt och de får till sig purfärsk kunskap om branschen, sådant som en låssmedshandledare läste för många år sedan, man blir eggad och sporrad av det nya och känner att man också själv vill uppdatera sig och kan lära av eleven. Det blir ett fantastiskt utbyte av kunskaper.

Att ta in unga människor utan erfarenhet är faktiskt en del av affärsidén i Michael Prietzels företag.

– Vi kommunicerar det tydligt i vår affärsidé och säger det till kunder också, berättar Michael och fortsätter: Kunderna har inget emot att vi har ungdomar på företaget på det här sättet, tvärtom, de tycker det är roligt att vi satsar på unga och flera föräldrar i området har också hört av sig och frågat om deras barn skulle kunna få praktisera här, det är riktigt skoj.

Har du ett låsföretag och funderar på att ta emot en lärling? Klicka här!