Till vänster i bild ser vi Anja Justrell och till höger ser vi några av de övriga deltagarna. Alla i färd med att öva på att lägga ihop ett låshus. Foto: Jessica Dahlin/SLR

Betald utbildning - nu är SLR Yrkestrainee igång!

Det behövs uppemot 1000 nya låstekniker de kommande fem åren. Som ett led i att fylla på branschen har SLR – Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund tillsammans med medlemsföretagen startat en helt ny traineeutbildning: SLR Yrkestrainee. Anja Justrell är en av de förväntansfulla deltagarna som påbörjat utbildningen på Låsteknikcentrum i Stockholm.

Konceptet kan benämnas som en modern lärlingsutbildning och går i korthet ut på att man som yrkestrainee redan från början blir anställd - med lön - på ett lås- och säkerhetsföretag. Företaget i fråga har handplockat sin trainee som sedan inleder ett utbildningsår för att bli grundutbildad låstekniker.

– Utbildningen inleds med tre veckors introduktion till yrket låstekniker, denna del av utbildningen är skolförlagd på SLR:s Låteknikcentrum. Därefter varvas två veckor ute hos arbetsgivaren med en vecka på skolan i totalt tre månader. De resterande nio månaderna följer traineen SLR:s utbildningsplan tillsammans med sin handledare på plats på företaget, förklarar Lotta Naglitsch, projektledare för SLR Yrkestrainee och tillägger:

– När de sammanlagt 12 månaderna har gått avslutas året som yrkestrainee med ett prov, även det i SLR:s regi och som vid godkänt resultat ger ett yrkesbrev.

Stort intresse bland både företag och sökanden

För Anja Justrell började utbildningsresan redan innan starten på Låsteknikcentrum då hon sedan augusti är anställd på företaget Storstadens Lås. Anette Aava, vd på företaget, menar att det kändes som en självklarhet att satsa på Anja genom SLR Yrkestrainee.

– Det visade sig vara ett passande sätt för oss att tillföra ny yrkeskompetens till vårt företag.

– Jag sökte först runt till olika låssmedsföretag men till slut föll valet på utbildningen SLR Yrkestrainee, säger Anja Justrell som tycker det är tryggt med anställning och utbildning i ett och som är mycket förväntansfull på sitt utbildningsår.

– Jag hoppas kunna lära mig alla grunder och få lite mer kunskap om hur man kan utvecklas vidare i branschen, fortsätter hon.

Intresset för yrkestrainee, där anställning kombineras med utbildning, har varit stort både från företagens sida sett men även söktrycket har varit omfattande. En bra bit över 200 ansökningar nådde SLR:s medverkande medlemsföretag och SLR planerar redan för en ny utbildningsomgång.

Läs mer om SLR Yrkestrainee i nästa nummer av Säkerhetsinstallatören.

Kommunikationsansvarig 08-721 40 49 Kontakta mig på LinkedIn