På bilden ser vi Nathalie Nordmark och Caroline Annerhäll från låssmedsprogrammet på vuxenutbildningen i Uddevalla.

Yrkesprovet – en tillgång för både företag och lärling

SLR – Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund utfärdar yrkesbrev för de som uppnår yrkesprovets kunskapskrav – med ett yrkesbrev blir man anställningsbar i branschen. Förbundets medlemsföretag kan använda yrkesprovet för att verifiera kompetens hos sin personal.

För en tid sedan genomförde SLR det andra yrkesprovet sedan provformatet tagits fram. Tidigare har komvuxelever på låssmedsprogrammet i Borås fått utföra provet och samtliga med godkänt resultat. En av deltagarna, Linda Johansson från utbildningen berättade hur det var att göra provet.

– Vissa delar var ganska enkla, men andra som jag nästan aldrig gjort blev en utmaning. Vi hade en väldigt bra provledare som peppade oss.

Yrkesprovet är avsett för personer som har avslutat låssmedsutbildning inom gymnasieskola, Komvux eller motsvarande utbildning. Provet är därför en bra metod för lås- och säkerhetsföretag att använda för att verifiera kompetens hos sin personal. Yrkesprovet som alltså genomförs i SLR:s regi mäter kunskaper i låssmedsyrket motsvarande gymnasial nivå. Ett yrkesbrev utfärdat av SLR visar att personen i fråga behärskar de grundläggande kunskaper som krävs för anställning som grundutbildad låstekniker.

Yrkesprovet kommer fungera som slutprov för traineer

Det andra yrkesprovet gjordes med elever från låssmedsprogrammet vid Uddevalla vuxenutbildning och även denna gång fick samtliga deltagare godkänt resultat. Provet avslutade också låssmedsutbildningen för eleverna från Uddevalla vuxenutbildning och deltagaren Nathalie Nordmark jämför det med känslan av att ta studenten att skriva provet och avsluta utbildningen.

– Jag är jätteglad att jag gjorde detta och nu har en utbildning säger hon och fortsätter:

– Just lärlingskonceptet har passat mig väldigt bra då jag inte är någon typisk skolmänniska.

Yrkesprovet i SLR:s regi kommer också vara det slutprov som de yrkestraineer som nu är under utbildnings i Stockholmsområdet kommer att genomföra. Framöver är det även tänkt att erbjuda en variant av SLR Yrkestrainee helt förlagd på företagen, denna kommer då kallas SLR Yrkestrainee Individuell, också för denna utbildning kommer yrkesprovet fungera som ett slutprov med utfärdat yrkesbrev vid godkänt resultat.