Vuxenutbildningen i Borås startar nytt låssmedsprogram i samarbete med SLR

Vuxenutbildningen i Borås startar nytt låssmedsprogram i samarbete med SLR

Efter dialog mellan SLRSveriges Lås & Säkerhetsleverantörers Riksförbund och Borås stad startar låssmedsprogrammet med ny utbildningsmodell via stadens vuxenutbildningsenhet. SLR har matchat eleverna mot företagen och håller också i den fyra veckor långa yrkesintroduktionen.

"Modellen vi valt att använda den här gången går ut på gemensam introduktion för samtliga elever innan de går ut till företagen" förklarar Ebbe Svensson som jobbar med kompetensförsörjning inom SLR och som med sin låsmästarbakgrund också kommer vara den som tillhandahåller yrkesintroduktionen för eleverna.

Själva introduktionsunderlaget liknar det som finns för gymnasieskolan och innefattar allt från grunder i cylinderläggning till låsmontering.

Marie Blackenfelt, lärlingskoordinator på Vuxenutbildningen i Borås och en av initiativtagarna, framhåller att det har funnits sökanden till låssmed även föregående år, men att man då inte haft möjlighet att starta upp. Den möjligheten har givits nu när SLR tillhandahåller både utbildningsplan och utbildningsunderlag.

"Även om vi har tillgång till utbildningsmaterialet är det svårt för oss att utan yrkesspecifik kompetens omsätta det i praktiken, därför är det så bra att SLR nu är med hela vägen", säger Marie Blackenfelt och tillägger:

"Jag tror också att det i sig, att SLR faktiskt är med, har gjort det enklare för företagen att ta emot en lärling."

SLR kvalitetssäkrar hela utbildningsprocessen

"Att SLR kvalitetssäkrar den här utbildningen tror jag har stor betydelse", betonar Ebbe Svensson som också menar att det varit positivt att man kommit ut till företagen och berättat om utbildningsmodellen.

Marie Blackenfelt får medhåll från Ebbe Svensson som är den som rekryterat företagen och som i samråd med Borås stad matchat lärling mot respektive företag.

Det är tre medverkande företag i Borås i dagsläget, Passera, Låsteam och Direktlarm. Lärlingarna är både tjejer och killar som några veckor innan utbildningsstart besökt respektive företag för att stifta närmare bekantskap med sin nya ”arbetsplats”. På Passera i Borås är man förväntansfull.

"Det är roligt att träffa personen och pejla läget, nu börjar också arbetet med att para ihop personen med en handledare", säger Blazenka Vasic som är chef för service och eftermarknad och som varit del i projektet från det att Passera anmält intresse att vara med som lärlingsföretag.

"Att delta i det här är vårt bidrag till att fylla på branschen, som verkligen är i behov av ny färsk yrkeskunnig personal", säger hon och fortsätter:
      "Om detta kan leda till att vi får en ny medarbetare som vi får lära upp från start skulle det vara oerhört värdefullt för oss."

SLR:s roll framåt, när eleverna utbildas direkt på företagen, blir att fortsätta verka stödjande och kvalitetssäkrande genom hela utbildningsprocessen. Den förnyade utbildningsmodellen är en del av SLR:s nya utbildningsstrategi för blivande låssmeder/låstekniker. Själva utbildningsförfarandet avslutas med SLR:s yrkesprov som vid godkänt resultat ger eleven yrkesbrev som grundutbildad låstekniker.

"Det känns fantastiskt kul att vi kan göra detta och att SLR som branschförbund har dessa resurser. Jag hoppas att fler av våra medlemsföretag tar vara på detta", säger Ebbe Svensson och tillägger uppmanande:
      "Behöver ni folk, kontakta SLR, vi har resurserna och kompetensen!"

Utbildningsstart för låssmedsprogrammet via vuxenutbildningen i Borås stad är förlagd till 31 oktober. Inom en snar framtid startar även Uddevalla kommun upp låssmed för vuxenutbildningen och då med samma utbildningsmodell som den man valt för Borås stad.

Kommunikationsansvarig 08-721 40 49 Kontakta mig på LinkedIn