Skyddad geografisk beteckning godkänd för polkagrisar tillverkade i Gränna. Foto: Patrik Svedberg

EU-beteckning godkänd för "Äkta Gränna Polkagrisar"

Idag meddelar Europeiska kommissionen att EU-beteckningen SGB (skyddad geografisk beteckning) har godkänts för polkagrisar producerade i Gränna. Den nya beteckningen innebär att endast polkagrisar framställda i Gränna socken får kallas för “Äkta Gränna Polkagrisar”.

Det känns så bra i hjärtat att alla lokala bagare ska kunna räta på ryggen och känna sig stolta över sitt hantverk och sitt yrke. Jag tror att Amalia Erikson skulle varit mycket glad och nöjd över vad hon startade och hur vi alla förvaltat vårt arv, säger Catrin Kvist, Gränna näringslivsförening.

Efter fem års väntan på besked är det nu officiellt att beteckningen “Äkta Gränna Polkagrisar” endast får användas på polkagrisar producerade i Gränna. Likt exempelvis beteckningen för “Champagne” som endast får användas på mousserande vin från franska distriktet Champagne är detta vad som hänt i Gränna.

– Det finns många i denna lilla stad som med sitt arbete med polkagrisar varit ett steg på vägen mot detta. Så ett stort grattis till alla som på något sätt jobbat med Äkta Gränna Polkagrisar! Detta är en medalj till hela bygden, utropar Catrin Kvist.

SGB beteckning

När det gäller EU-beteckningar för livsmedel finns det två typer som går att ansöka om, SGB och SUB. Äkta Gränna Polkagrisar har fått den blå beteckningen SGB som innebär att råvarorna för produkten kan komma från annan plats men att själva produktionen endast görs i Gränna socken. EU-kommissionen kommer 20 dagar efter att beslutet träder i kraft skydda produkten genom en genomförandeförordning.

– Polkagristillverkningen är något som har haft en enorm betydelse för hela länet. Tack vare den här beteckningen kan den småskaliga produktionen i Gränna få ett ännu större genomslag och det tycker vi är jättepositivt, säger Helene Berg, vd på Smålands Turism.

– Hur stort detta är är svårt att ta in men i exempelvis Tyskland, Italien och Frankrike är det en väldigt populär stämpel på kvalitet och lokala läckerheter. Detta kommer att påverka alla kokerier som sätter stämpeln på sina produkter, på sina hyllor, i sina fönster, i annonsering m.m, säger Catrin Kvist.

Internationell synlighet

Genom den nya beteckningen får polkagrisarna i Gränna en ännu högre status och en av de finaste kvalitetsstämplarna i Europa.

– Vi är otroligt stolta över det här hantverket. Den här stämpeln kan komma att lyfta Gränna och Småland ännu högre internationellt. I många länder i Europa lägger man stor vikt vid den här typen av kvalitetsstämplar och är något som kan få en väldigt positiv inverkan på den framtida turismen i framförallt Jönköpings län, säger Helene Berg.

Förutom polkagrisen ligger två ytterligare Småländska produkters ansökan om beteckning inne hos EU-kommissionen. Produkterna är rökt Vättersik och Vrigstad hemost. Dessa produkter är fortfarande under handläggning.

EU-beteckningen för Grännas polkagristillverkning är ett samarbete mellan Produktägarna, Gränna näringsliv, Livsmedelsverket, Jordbruksverket, Smålands Turism, Region Jönköpings län och Destination Jönköping.

För mer information kontakta Helene Berg, vd på Smålands Turism, 072 - 666 88 20.

För pressbilder klicka här.