Matilda och Jonas Rudenstam, Rudenstam Bär och frukt.

Rudenstams lyfts i ny serie om innovativa måltids- och dryckesupplevelser

Nu lyfter vi fram det svenska progressiva köket genom innovativa måltidsupplevelser, hållbart entreprenörskap och spännande besöksmål över hela Sverige ihop med Visit Sweden. Detta görs genom en serie nedslag på olika utvalda platser i Sverige. En av de utvalda är Rudenstams i Jönköpings län. Det här är ett kvitto på det långsiktiga arbete vi gör för att sätta våra unika smaker på kartan Helene Berg, VD på Smålands Turism.

Syftet är att få den måltidsintresserade resenären att hitta intressanta, hållbara pärlor i Sverige genom att visa på ett spännande utbud. Och att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden så att det blir enklare att göra gott och äta gott på samma gång! Allt för att stärka Sveriges och Jönköping läns position som en hållbar, attraktiv och progressiv måltidsdestination.

Initiativet är ett samarbete mellan Visit Sweden och influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till intressanta besöksmål med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie för branschen och Sverige-marknaden, dels en matguide på engelska - “Plant based food guide" för utlandsmarknaden.

Hos Rudenstams är fokus på hantverksmässigt framställda alkoholfria drycker med stor komplexitet och de 40 000 äppelträd som hanteras med kärlek och omsorg. Här presenteras en pallet av drycker, väl avvägda för olika måltidsupplevelser och smaker.

- För oss är det otroligt roligt att Visit Sweden väljer att lyfta fram en aktör i vårt län. Rudenstams, som både besöksmål och dryckesproducent, agerar därmed som en inkörsport till länet. Detta är ett bevis på att det innovativa och hållbara utvecklingsarbetet som pågår över hela länet lönar sig, säger Helene Berg, VD Smålands Turism.

- Vår strategi är att fokusera på efterfrågade, hållbara autentiska måltidsupplevelser, med tydliga regionala smaker. Något som vi i länet anser att alla är vinnare av, säger Anna Hegethorn, affärsutvecklare på Smålands Turism.

- Självklart är vi stolta att Visit Sweden väljer att göra ett program om oss, hos oss. Genom Smålands Turism har vi fått denna möjlighet och det är också ett bevis på att det vi tror på även uppskattas av andra. Vi ligger helt i linje med det som efterfrågas nu och kommer att fortsätta på denna väg, säger Jonas Rudenstam, Rudenstams Bär och frukt.

Utöver Rudenstams lyfts följande sju aktörer fram; Gotland – Lilla Bjers, Grebbestad – Catxalot, Järpen - Kolåsens fjällhotell, Malmö – Mat och chokladstudion, Mullhyttan – Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Stockholm – Växthuset och Sundsvall – Naturaj.

För att se filmserien om innovativa, hållbara måltidsupplevelser hos Rudenstams hänvisar vi till: https://corporate.visitsweden....

Helene Berg, VD Smålands Turism, 0726-668820, helene.berg@smalandsturism.se
Anna Hegethorn, affärsutvecklare Smålands Turism, 0703-751273, anna.hegethorn@smalandsturism.se
Jonas Rudenstam, VD Rudenstams Bär och Frukt, 0703-570024, jonas@rudenstams.se