”Småland bli dä” – om småländska Kristina får bestämma. Foto: Bolt kommunikation

Visit Småland drar igång kampanj för att locka semesterfirare till Småland

I sommar ska Småland vara det naturliga semestermålet.
I Visit Smålands kampanj “Småland blir det!” – eller “Småland bli dä” för att uttrycka sig småländskt – visas landskapet upp från sin bästa sida.
Vi drar inte bara nytta av naturen utan också av kända varumärken från Småland, säger Helene Berg, vd på Smålands Turism.

Smålands Turism är en av tre länsturismorganisationer i Småland under samlingsnamnet Visit Småland. Under det varumärket gjorde Smålands Turism sommaren 2020 kampanjen “Emigrera till Småland i sommar” och “Småland har tänkt till” för konferenser i våras. I sommar handlar kampanjen om att Småland ska vara det givna valet när semesterfirare planerar och bokar sin ledighet.
Vi uppmärksammar kända varumärken från Småland, till exempel från Astrid Lindgren- och Utvandrararvet, men med en modernare känsla. Det finns nog knappast någon i Sverige som inte har något hemma som har sitt ursprung i Småland.

Utvandrar-Kristina guidar
“Småland blir det!” pågår mellan 15 juni-3 oktober och lyfter såväl företag som semesterplatser inom Jönköpings län och Kronobergs län. Kampanjen finansieras till två tredjedelar av Region Jönköpings län. Resterande del står Region Kronoberg tillsammans med Destination Småland för. Destination Småland är Kronobergs motsvarighet till Smålands Turism.
I våra kampanjfilmer använder vi vår Kristina från sommaren 2020 som guide och hon skickar barnfamiljer och vuxna på spännande upplevelser med hjälp av lite magi och de småländska föremålen man har hemma, säger Helene Berg.

Inspiratörer upptäcker Småland
Navet i kampanjen är webbplatsen guide.visitsmaland.se, som är full av guider från influencers och inspiratörer och där besöksnäringsföretag kan listas helt utan kostnad.
Bland annat kommer matkreatören Lisa Lemke att upptäcka Småland tillsammans med sin familj och lokala influencern Linnéa Rolfsson inspirerar genom sitt Instagramkonto Hemlikheter. Tävlingscyklisten Elna Dahlstrand kommer att ta med programledaren och artisten Nassim Al Fakir på ett mountainbike-äventyr och reseexperten Lottie Knutson återupptäcker sin barndoms Småland.
Vi tar lärdom av förra året då det visade sig att influencers verkligen driver konkreta bokningar. De blir därför viktiga även i år, säger Helene Berg.