Youtubern Tomu besöker Filmbyn Småland för att utföra några av de 100 uppdrag som finns i appen "Småländska skatter".

Visit Småland lanserar app för att locka semesterfirare till Småland

I sommar ska Småland vara det naturliga semesterresmålet för hela familjen. Med appen “Småländska skatter” kan svenska turister upptäcka Smålands besöksmål – samtidigt som användaren samlar poäng genom att utföra uppdrag i en form av gamification.

Smålands Turism är en av tre länsturismorganisationer i Småland under samlingsnamnet Visit Småland. På uppdrag av Region Jönköpings län stöttar Smålands Turism besöksnäringen i Jönköpings län, bland annat genom en sommarkampanj riktad mot de svenska turisterna.
– På kampanjsajten guide.visitsmaland.se har länets företag inom besöksnäringen möjlighet att synas kostnadsfritt
och därigenom få synlighet i marknadsföringen av länet,
berättar Helene Berg, vd på Smålands Turism.

APP MED SMÅLÄNDSKA REFERENSER
Årets kampanjnyhet är appen “Småländska skatter” som blir en förlängd arm av kampanjsajten guide.visitsmaland.se.
– Nu kör vi i gång tredje sommaren och i år fokuserar vi på att attrahera barnfamiljerna, därför lanserar vi en app där både turister och invånare får tips på aktiviteter, besöksmål och mysiga gårdscaféer genom gamification,
säger Helene Berg.

I appen används typiska småländska ikoner, till exempel avatarer av polkagrisen, ostkakan och sagoprinsessan. Användaren kan även samla märken i en speldel som går ut på att samla poäng genom att utföra uppdrag – allt kopplat till platser och företag i Jönköpings län. Totalt finns det 100 uppdrag att klarmarkera i appen.

VÄLKÄND YOUTUBER GUIDAR
Under kampanjen kommer flertalet inspiratörer att upptäcka Småland med hjälp av appen. En av dem är Youtubern Tomu, med över 300 000 följare.
– Vi kunde inte ha hittat en bättre influencer för att visa upp appen. Tomu är en favorit hos barnen och har fått stor
uppmärksamhet när han varit runt i Småland för att testa uppdragen,
säger Helene Berg.

För att lyfta cyklingen i länet har man även valt att fortsätta samarbetet med lokala cykelinspiratören Elna Dahlstrand. Elna och dottern Lovis kommer att prova på uppdragen på mountainbike-anläggningarna.
– Cykling fortsätter att växa lavinartat och vi står starka i konkurrensen, inte minst genom Isabergs satsning i år med invigningen av Nordens största pumptrack. Cyklingen förlänger sommarsäsongen och även appen kommer att leva kvar efter sommaren,
säger Helene Berg.

Ytterligare en inspiratör för sommaren är Grännabon Linnéa Rolfsson som driver Instagramkontot Hemlikheter.

* Appen “Småländska skatter” lanseras den 14 juni 2022.