Småföretagen portas från upphandlingar värda 600 miljarder

Småföretagarnas Riksförbund har länge arbetat för att LOU ska anpassas till de små företagens villkor. Och vi är inte ensamma – EU kräver detsamma. EU-kommissionen varnade till och med nyligen Sverige för att inte ha infört de nya EU-reglerna i den nationella lagstiftningen.

Den nya EU-lagstiftningen syftar till att effektivisera offentlig upphandling i EU och införa elektroniska procedurer. Syftet är bland annat att underlätta för småföretag att lämna offerter. Hurra, säger vi och Sveriges småföretagare, men vad är det då som tar så lång tid för den svenska regeringen? Jo, den är fullt upptagen med att i stället göra LOU ännu mer otillgänglig för småföretagare.

Civilminister Ardalan Shekarabi vill nämligen att upphandlande myndigheter i framtiden ska ställa krav på anbudsgivarna som motsvarar kollektivavtalet när det gäller lön, arbetstid, semestrar, tjänstepension och så vidare. Han kallar det schyssta villkor.

Det är absolut inget fel på kollektivavtal, men majoriteten av alla småföretag har inte tecknat ett. Det finns flera skäl till det, ett är att många anser att det slår mot deras flexibilitet. Andra är egenföretagare eller så små att de inte ens kan teckna avtal. Det innebär dock inte att småföretag behandlar sina anställda dåligt – tvärtom – men de har inget papper som ”bevisar” att de uppfyller kraven. Om ett kollektivavtal bevisar det kan å det starkaste ifrågasättas, men civilministern verkar tycka det. Civilministern verkar tycka att det att det är ett så starkt bevis så att han i praktiken kan porta majoriteten av Sveriges småföretag från upphandlingar värda 600 miljarder kronor om året. Han verkar tycka att det är schyssta villkor.

Det tycker inte vi. Det tycker inte Sveriges småföretagare och det tycker inte EU. Vi tycker att man ska premiera små företag som ger sina anställda schyssta villkor med eller utan avtal. Vi tycker att man ska skapa möjligheter för småföretagarna som betalar skatt i Sverige och skapar 4 av 5 jobb runt om i landet. Vi tycker att regeringen borde inse vikten av att stödja småföretagen – det är inte dem som flyttar vinster över hela världen och gömmer pengar i Panama.

Det låter väl inte helt orimligt? Men i stället försöker regeringen göra LOU så komplicerad att lagen snart motverkar sitt syfte – nämligen att ge medborgarna bäst värde för skattepengarna. På vägen dit minskar de dessutom möjligheterna för småföretagen de säger sig satsa på. Och som kronan på verket missar de att införliva EU:s regelförenklingar för att de är så upptagna med att krångla till det. Schysst.

Lars Strömberg - Styrelseledamot

Leif Svensson – Förbundsordförande