3:12-reglerna – en obegriplig cirkus

Finansminister Magdalena Andersson drog till slut tillbaka förslaget om skärpta 3:12-regler som hon tänkte ta med i höstbudgeten.

Hon vågade inte erkänna att en skärpning skulle ge fel signaler till småföretagarna. I stället sa hon att hon ville undvika politisk cirkus efter det att alliansen hotat med misstroendevotum.

Cirkus är precis vad det är, men inte på det sätt som finansministern menar.

Ända sedan dessa 3:12-regler infördes 1991 har jurister och politiker jonglerat med paragraferna och ändrat reglerna 94 gånger.

Reglerna har blivit mer och mer komplicerade utan att bli rättvisare. Företagare som varit åskådare till dessa förändringar har begripit mindre och mindre. De enda som applåderat har varit en och annan skattejurist som försörjt sig på att utföra trolleritrick och hitta kryphål.

Det enda rätta är nu att sätta stopp för denna obegripliga 3:12-cirkus på det sätt som
Småföretagarnas Riksförbund föreslagit när den nu stoppade regelskärpningen skickades på remiss:

• Låt fåmansföretagare ta ut hur stor utdelning som de har råd till. För att få göra det skulle man kunna kräva att en lön kring gränsen för statlig skatt tas ut. De som inte tar ut så hög lön bör ändå få ta ut lågbeskattad utdelning på ungefär samma nivå som dagens förenklingsregel, drygt 160 000 kronor per år.
  • För att inte minska statens intäkter måste förmodligen dagens skattesats på 20 procent höjas något. Höjs den till 22 procent ökar det totala skatteuttaget till 39 procent med tanke på att det också blir bolagsskatt.

Med dagens rekordkrångliga regler försöker företagsägare med stort beskattat kapital sänka sin skatt genom att före avveckling lägga sitt bolag i träda i fem år. Efter denna tid kan bolagets aktier säljas med en skatt på 25 procent, eftersom normalreglerna för onoterade aktier då kan tillämpas.

Under de fem åren får varken företagarna själva eller bolagets kapital arbeta. Det är direkt kontraproduktivt.

Alla politiska partier är ju överens om att det är bra för Sverige att en företagare utför arbete och skapar försörjning till sig själva och för anställda. De flesta anser också att det är bra att pengar som företag drar in används för investeringar i det egna bolaget eller som riskkapital i andra bolag. Trädareglerna förbjuder sådana aktiviteter och motverkar alltså tillväxten för landet.

Detta är bara ett av flera exempel som visar att det snarast måste bli slut på 3:12-cirkusen.

Anders Andersson
Styrelseledamot i Småföretagarnas Riksförbund och Näringslivets Regelnämnd

Anne A Marbrandt
Förbundsordförande Småföretagarnas Riksförbund

Småföretagarnas Riksförbund är en partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obunden organisation som arbetar för att främja privat företagsamhet. I styrelsen sitter aktiva småföretagare som driver medlemmarnas intressen bland annat genom opinionsarbete, debatt och möten med politiker.