Riksdagsdebatt om de gröna näringarna

Det är bra att det idag sker en särskild debatt i riksdagen om den ekonomiska situationen inom de gröna näringarna. Småföretagarnas Riksförbund och Sveriges Mjölkbönder har sedan en tid inlett ett samarbete föranlett av en delad oro för situationen inom olika basnäringar i Sverige. Det råder idag en situation som försvårar för Sveriges Mjölkbönder att överleva som företagare. Politik och myndigheter utsätter jordbruket för växande formella krav kopplade till bl a miljö och djurhållning. Jordbruket möter samtidigt växande kostnader kopplade till energi, bränsle, insatsvaror. Allt detta leder till ökade kostnader.

• Många småföretagare har en ansträngd ekonomi efter pandemin. Till det kommer att Sverige driver en politik inom viktiga områden som energiförsörjning, miljölagstiftning och beskattning av bränslen som påtagligt avviker från övriga Europa. Detta i sin tur resulterar i att basnäringarnas kostnader för energi och bränslen når en nivå som många inte klarar av. I den mån som småföretagen klarar av dessa kostnadsökningar blir i vilket fall resultatet att resurser för omställning kommer att saknas. Utan lönsamhet går det inte att frigöra medel för investeringar i alternativ teknik, säger Sten Lindgren, Småföretagarnas Riksförbund.
  • Vi behöver inte mera bidrag utan ett kostnadsläge som gör att företag kan drivas lönsamt utan bidrag. I nuvarande allvarliga läge handlar det primärt om att säkerställa att dagens näringsliv kan överleva de närmast åren och i andra hand om möjligt frigöra förmåga att satsa på alternativa lösningar, säger Stefan Gård, Sveriges Mjölkbönder.
  • Så här säger en mjölkbonde, Frans Thomsson, Tosthult, Lönsboda, (klicka här för länk)

Småföretagarnas Riksförbund och Sveriges Mjölkbönder är övertygade om att nedan listade åtgärder är nödvändiga och kommer att göra skillnad:

• De höga och oberäkneliga elpriserna är ett allvarligt orosmoment för många småföretag och måste bemötas med halverad elskatt.
  • Dieselpriserna måste ner vilket åstadkoms genom att vi lägger oss på EU-genomsnittet för dieselskatten och på EU:s minimikrav för reduktionsplikten.
  • Det här innebär att vi uppmanar riksdagens partier att göra en ny energiöverenskommelse.

Vi vill även särskilt lyfta att i en mera orolig omvärld blir allt flera medvetna om behovet av att ett land behöver ha en rimlig självförsörjningsgrad på livsmedel. I stort bedöms Sverige har en självförsörjningsgrad på 50%. Detta kan jämföras med Danmark som har en självförsörjningsgrad på 130% och Finland med 80%.

sten.lindgren@smaforetagarna.se

Sveriges Mjölkbönder