Debattartikel; Småföretagare ser nu ljuset i den offentliga upphandlingstunneln

EU-parlamentet har sagt ja till nya upphandlingsdirektiv som innebär att miljö och sociala frågor får större vikt vid offentliga inköp.

I den mer eller mindre bortglömda Small Business Act, princip 5, som har handlar om offentlig upphandling, har parlamentet tidigare uttalat bland annat följande: ”Medlemsländerna uppmanas att uppmuntra till konstruktiv dialog och ömsesidig förståelse mellan små och medelstora företag och stora uppköpare genom information, utbildning, över-vakning, utbyte av goda exempel mm.”
De nya direktiven som bygger på denna anda, innehåller sammanfattningsvis följande.

Jämfört med tidigare flyttas fokus från lägsta pris till det mest fördelaktiga budet i upphandlingar. Myndigheterna ska kunna lägga större vikt vid kvalitet och sociala frågor. Småföretagarna väntas också gynnas av att kontrakt ska kunna delas upp i mindre delar.

Frågan om hur skrivningar om kollektivavtal i direktiven ska tolkas har varit föremål för debatt i Sverige. Förbundet ställer sig här på EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildts sida. Hon varnar för att småföretagen hotas om reglerna tolkas så att ett kollektivavtal blir ett krav vid upphandlingar.

Förbundet menar att de nya direktiven innebär ett stort steg framåt för småföretagarna eftersom lägsta pris och upphandling av stora ramavtal varit till nackdel för dem hittills.

Medlemsländerna har nu 24 månader på sig att genomföra direktiven.

Leif Svensson Förbundsordförande
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
På hemsidan; www.smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50

Wiggo Lindgren
1:e vice Ordförande och Advokat
E-post; wiggo.lindgren@smaforetagarna.eu
På hemsidan; www.smaforetagarna.eu
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• ramavtal
  • kollektivavtal
  • princip 5
  • miljö och sociala frågor