Debattartikel; Småföretagarnas Riksförbund kräver svar från Stefan Löfven

När tänker Socialdemokraternas partiledare, Stefan Löfven, berätta hur han ska skapa riktiga arbeten i Sverige? Vi tycker att ditt löfte om en halvering av arbetslösheten fram till 2020 och jobb eller utbildning till alla ungdomar efter 90 dagars arbetslöshet kräver en åtgärdslista.

”Vill du se världens mest framstående entreprenörskap? Åk upp till det där landet i norr med det kalla klimatet, det lugna temperamentet och det fantastiska företagandet.” Så beskrev Stefan Löfven sin vision om Svenskt företagande, när han besökte Svenskt Näringslivs framtidsmöte för ett år sedan. Han sa också att det kommer att krävas hårt arbete och att de åtgärder som ska genomföras ska ske med vetskap om att politiken inte skapar jobb – men att vi har stora möjligheter att skapa de bästa förutsättningarna för fler jobb. Vi, i Småföretagarnas Riksförbund, har med spänning väntat på hur du ska utveckla det här resonemanget. Men ännu har vi inte sett ett enda förslag som leder till riktiga jobb. Endast luddiga formuleringar. Du säger att ni ska ge ungdomarna ”riktiga möjligheter till arbete och studier.” Vad då för riktiga möjligheter? Det är riktiga jobb Sverige behöver.

Lovar unga nya arbeten
Stefan Löfven lovar, att efter 90 dagars arbetslöshet ska varje ungdom ha rätt till arbete eller utbildning. Som läget är nu tror vi att det mesta av våra skattepengar kommer att gå till utbildningsplatser och nya typer av bidragsjobb. Förslag på några riktiga arbeten har vi ju inte sett röken av. Småföretagarnas Riksförbund har gång på gång sagt att det är nödvändigt för småföretagen att slippa ansvaret för de två första sjukveckorna, för att de ska våga anställa. Du och ditt parti vill slopa andra sjuklöneveckan. Det är långt ifrån tillräckligt. Det handlar om så mycket mer. Rättvis sjukförsäkring, halvering av arbetsgivaravgiften, reformera LAS, enklare regelverk samt ett fungerande lärlingssystem. Vår senaste rapport, som har rönt stor uppmärksamhet, visar att det finns en tydlig koppling mellan länder med ett väl fungerande lärlingssystem och låg arbetslöshet. Vi rekommenderar Stefan Löfven att läsa den.

Lyssna på småföretagen Småföretagarnas Riksförbund lyssnar på småföretagen. Varför gör inte Stefan Löfven det? Vi som lever mitt i verkligheten vet att det är alla duktiga småföretagare som ser till att hjulen snurrar i Sverige. Fyra av fem arbeten skapas av dessa våra framtidsföretag. Det är dags nu, Stefan Löfven, att ta bladet från munnen och berätta hur du tänker skapa riktiga jobb till våra ungdomar. För du vill väl inte att det ska bli som i ”Kejsarens nya kläder”, ett löfte som bara blev ett löfte.

För ytterligare information kontakta:
Leif Svensson
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50
----------------------------------------------------------------------------------------------------------Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• 90 dagars arbetslöshet
  • sjukförsäkringssystemet