Egenföretagare vs egenanställd – detta är skillnaden

På senare tid har det vuxit fram ett nytt sätt att driva egen verksamhet. Flera finansbolag erbjuder nu entreprenörer att bli egenanställda genom dem och hjälper till med fakturering och bokföring. Lars Strömberg från Småföretagarnas Riksförbund reder ut skillnaderna mellan att vara egenföretagare och egenanställd.

– Att vara egenföretagare är i längden säkrare och tryggare, medan att vara egenanställd kan passa för den som vill testa på att driva eget, säger Lars Strömberg.

Att driva eget företag kan tyckas övermäktigt för dig med entreprenörsdrömmar. Saker som bokföring och fakturering kanske avskräcker dig och du väljer att istället söka dig till ett bolag som sköter detta åt dig mot en avgift. Denna nya form av att driva eget är ett relativt nytt fenomen men har fått stor uppmärksamhet.

– Det är som en enklare form av att ha eget företag, men det har även sina begränsningar. Eftersom det fortfarande är en ny anställningsform är marknaden relativt oreglerad och du som egenanställd saknar många av de sociala skyddsnät som finns när du är egenföretagare eller anställd av ett företag, så som a-kassa och sjukkassa, säger Lars Strömberg.

Dyrare att vara egenanställd

Den stora skillnaden mellan att vara egenföretagare och att vara egenanställd är att du som egenföretagare själv ansvarar för att exempelvis bokföringen blir rätt och att alla regler följs. Som egenanställd är det ett annat bolag som sköter allt sådant åt dig, och tar för det en avgift på cirka fem procent. Det blir alltså oftast dyrare att vara egenanställd i längden. En fördel med att vara egenanställd är enkelheten, men du tappar också vissa viktiga delar som ingår när du driver eget.

– Du mister ofta kundkontakten, eftersom fakturorna din kund får kommer från finansbolaget, inte från dig. Kundkontakten är ofta helt avgörande för många små bolag. Om det är ett annat företag som står på fakturan kan det uppstå förvirring och finnas en risk för att din kund upplever det som opersonligt, säger Lars Strömberg.

Stöd från Småföretagarna

En annan stor skillnad mellan att vara egenföretagare och egenanställd är att om du behöver investera i utrustning eller liknande till verksamheten, behöver du som är egenanställd köpa det som privatperson utan möjlighet till att göra avdrag. Som egenföretagare får du en direktkontakt med kunden och har sociala skyddsnät så du kan känna dig trygg. Dessutom finns det många bra program och mycket hjälp att få om till exempel bokföring, fakturahantering och försäkringar.

– Egenanställning är ett bra koncept för dig som inte riktigt vet om du vill eller kan satsa på din affärsidé. Till exempel för dig som fortfarande studerar eller har ett annat jobb. Men när din verksamhet väl tar fart är det bättre att starta eget företag. Då finns Småföretagarnas Start-paket som hjälp för att komma igång med allt från bokföring till företagsförsäkring, avslutar Lars Strömberg.

Läs mer om Småföretagarnas Start-paket här: