Öppen fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, S

Debatten är intensiv kring frågan om dieselförbud i Stockholm, men den osäkerhet som råder i frågan skapar förvirring och oro bland de företagare som dagligen utför tjänster i Stockholmsområdet. Företagare som följt de rekommendationer som gällt de sista åren genom att investera i miljöanpassade dieselbilar, ställer sig nu frågan om vad det är som gäller. Tystnaden från regeringen är inget godtagbart svar.

Förslaget om att 90 000 dieselbilar skall bort ifrån Stockholm om 2 år känns ogenomtänkt, oekonomiskt och ohållbart. Enligt Transportstyrelsens fallstudie skulle nästan 43 000 privatbilar behöva bytas ut inom miljözon klass 2 i Stockholm. Ytterligare 48 000 bilar tillhörande inpendlande privatbilister skulle behöva bytas ut. Därtill kommer ett stort antal bilar inom miljözon klass 3 som skulle behöva bytas ut mot elbilar.

Den totala kostnaden för att byta bilar skulle hamna på över 10 miljarder kronor och miljönyttan beräknas motsvara ett värde av 330 miljoner.

Kostnaderna för detta förslag kommer drabba alla de småföretagare som dagligen ser till att säkerställa service till Stockholmsborna. Hantverkare, åkare, taxichaufförer och andra företagare som använder bilen i sitt företag kommer behöva investera i nya fordon trots att de relativt nyligen köpt rekommenderade miljöklassade dieselbilar.

Dagligen träffar jag bekymrade företagare som undrar vilka regler som kommer gälla efter 2020. De undrar hur det kan vara viktigare att gå med på Miljöpartiets ogenomtänkta miljökrav för att hålla ihop regeringen än att sätta ner foten och presentera en nationell långsiktig handlingsplan som succesivt fasar ut dieselbilar i en rimlig takt. Då denna fråga har ett nationellt intresse vänder jag mig med en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, då det är regeringen som kommer att bestämma hur miljözonerna ska utformas, och när de kan införas.

Tomas Eneroth, vad är det som gäller, kommer alla dieselbilar inklusive de som har miljöklassning Euro 6 att förbjudas i Stockholmsregionen år 2020?

Mats Eriksson
En småföretagare som vill bringa klarhet i en företagares vardag
Styrelseledamot, Småföretagarnas Riksförbund