Överst på önskelistan – verkliga företagsreformer

En mobillåda blev utsett till årets julklapp av HUI med motiveringen att mobilen har under de senaste åren gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna har nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen har fått en dragningskraft som ständigt pockar på.

Samma motivering skulle även kunna gälla alla de småföretagare som funderar på att lägga företagandet på hyllan för att i stället gå över till att bli anställd eller lägga ner firman. Att vara företagare har många funktioner som i bästa fall skapar glädje, energi och lönsamhet i vardagen. Men många är de företagare som varje dag reflekterar kring hur företagandet negativt påverkar sömn, relationer och den psykiska hälsan.

Det finns idag många som bär på en dröm att vara företagare, men det förblir tyvärr enbart just en dröm. Det är ju alltid en lockande idé att vara sin egen chef, bestämma över den egna arbetstiden och ta på sig titeln vd över ett företag. En del när drömmen om att uppfinna en ny produkt som blir stor på världsmarknaden och tjäna en förmögenhet. Det kan vara därför som det alltid är en betydligt större del av allmänheten som i enkäter svarar att de skulle kunna tänka sig att driva företag, jämfört med de som faktiskt satsar på företagande. Andelen som ser företagande som lockande har minskat i landet. Det är en signal på att verklig förbättring behövs.

En annan oroande signal är att så många företagare behöver arbeta långt efter pensionsåldern, eftersom pensionsrättigheterna inte är värda så mycket för företagare och att den yngre generationen inte vill ta över dessa verksamheter. De företag det rör sig om är ofta livskraftiga levebrödsföretag, alltså verksamheter som går plus och behövs i vårt samhälle. Men det jobb som behövs för att hålla igång verksamheten och klara byråkratiskt pappersarbete är inte värt de pengar som blir kvar när alla skatter och avgifter betalats.

Sverige behöver därför en tydligare politisk vision och reformagenda som gör det lockande att driva eget och att ta över de företag som den äldre generationen lämnar efter sig.

Därför står det på småföretagarnas önskelista ett kraftigt reformpaket som består av

1.Minskat regelkrångel – Gör det lätt att göra rätt

2.Sänk arbetsgivaravgifterna – Ta bort den allmänna löneavgiften

3.Slopa sjuklöneansvaret för mikroföretagare – Detta kan vi tillsammans hantera

Genom att verkställa dessa enkla önskemål skulle fler kunna gå från en dröm till verklighet, vilket skulle gynna svensk konkurrenskraft, tillväxt och välfärd i hela landet. Därför uppmanar Småföretagarnas riksförbund regeringen att sluta leverera lådor där företagsidéer stoppas undan. Istället bör årets julklapp vara att leverera gedigna och verkliga företagsreformer som gör det tryggt, enkelt och lönsamt att driva företag i Sverige.

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).